Je v DNA kromaňonce gen neandrtálců? Vědci odpoví analýzou kostí z Moravy

Vědci úplně poprvé provedou analýzu DNA kostí kromaňonce nalezené v roce 1882 obce Mladeč, ležící na Moravě. Objevené ostatky předchůdce moderního člověka jsou staré 35 tisíc let a jde o nejstarší nález tělesných pozůstatků kromaňonců v Evropě. Vědce zajímá, jaký podíl mají v DNA tohoto typu člověka neandrtálský gen.
14.07.2015 19:16 |

DNA v kosti tyranosaura? Nesmysl, vydrží stokrát menší dobu, krotí vášně odborník

Americká vědkyně Mary Schweitzerové znovu přišla s tvrzením, že díky zachovalé měkké tkáni ve stehenní kosti tyranosaura objevila tzv. medulární kost, která se objevuje jen u samic a jen v době, kdy kladou vejce. Objevily se i spekulace, že kost může obsahovat dokonce fragmenty DNA. To však přední český odborník na dinosaury Vladimír Socha pokládá za nesmysl. "Rekordem je zatím DNA z kosti nohy pravěkého koně z kanadského Yukonu o údajném stáří asi 560 000 až 780 000 let. To je stále zhruba stokrát kratší doba, než ta, která uplynula od vyhynutí posledních druhohorních dinosaurů," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
19.03.2016 08:30 |

Osobnosti: Mary Mara (301 článků)

Vápník a vitamíny K2 a D3 – důležitá kombinace nejen pro naše kosti. Radí ortoped

Vápník je základní stavební složkou kostí, stejně důležitou roli však hraje i pro správnou činnost srdce, svalů, nervů a srážlivost krve. Kosti jsou zásobárnou vápníku, odkud si ho v případě potřeby tělo odebírá. Pokud spotřeba vápníku dlouhodobě převládá nad jeho příjmem, dochází k poklesu hladiny vápníku v krvi a tělo si ho doplňuje z kostí. To způsobuje, že kosti jsou poréznější, křehčí a zvyšuje se tak riziko zlomenin. Důsledkem je osteoporóza. Příjem samotného vápníku ale není dostatečné řešení. Nejnovější výzkumy potvrzují důležitost kombinace vápníku s vitamíny K2 a D3. Tyto dva vitamíny jsou důležité nejen pro kosti, ale i v případě problémů s vysokým krevním tlakem či jako prevence srdečně-cévních onemocnění.
03.07.2016 18:35 |

Vědci objevili nový gen, který slibuje pokrok při léčbě rakoviny vaječníků

Vědci z Velké Británie objevili u myší gen, který – pokud je poškozen - potenciálně zvyšuje riziko vzniku rakoviny vaječníků. Pokud by gen fungoval podobně i u lidí, bylo by podle vědců v budoucnu možné provádět u žen nová vyšetření. Na svých stránkách o tom informovala BBC.
05.09.2013 13:10 |

Američtí vědci představili test, jenž má předpovědět homosexualitu. Analýzou DNA

Američtí vědci prý našli způsob, jak předpovědět homosexualitu na základě analýzy DNA. "Sexuální orientace je zásadní součástí života, není to ale mnoho, co bychom o ní věděli na genetické a molekulární úrovni. Doufám, že tento výzkum nám pomůže k tomu, abychom pochopili, proč jsme takoví, jací jsme," přiblížil jeden z vědců.
11.10.2015 07:00 |

Chcete mít zdravé a pevné kosti? Těchto 6 potravin vám k tomu pomůže

Každý chce mít pevné a zdravé kosti. K tomu nám samozřejmě nejlépe pomůže vápník a vitamin D. Navíc vápník podporuje kosti a zuby, zatímco vitamin D zlepšuje vstřebávání vápníku a růst kostí. Jenže tyto vitaminy spoustě lidem chybí. Nakonec se nemůžou hýbat, bolí je klouby a končetiny. Pokud budete jíst těchto 7 potravin, budou vaše kosti v úplném pořádku.
13.04.2016 07:05 |

Vědci ze slin a moči poznají, kdy zemřeme! Gen objevili omylem

Američtí výzkumníci zkoumali geny kvůli Parkinsonově a Alzheimerově chorobě, místo toho našli gen, který ovládá naše biologické hodiny a dá se podle něj určit, kdy zemřeme. Ten se dá zjistit odběrem slin a prozkoumáním DNA.
20.11.2012 06:40 |

Skupina Gen 2000 vydala Blues posledního pražského upíra

Skupina Gen fungovala na počátku osmdesátých let. V roce 2000 ji její členové začali oživovat a na scénu se vrátila pod rozšířeným jménem Gen 2000. Se zpěvákem Jindrou Vobořilem jsme se bavili o kapele i o jeho dalších hudeních zkušenostech.
21.05.2009 10:05 |

Bobt - gen, který kastruje rostliny

Tým českých, amerických a německých vědců našel gen, který zřejmě brání tvorbě pylu u luční byliny silenky obecné. Objev podle nich pomůže objasnit evoluci pohlavnosti u rostlin. Gen, kterému dali jméno "bobt", bude využitelný také v zemědělství, protože při šlechtění osiva se často využívají geny se stejnou funkcí, uvedl dnes tiskový odbor Akademie věd.
18.03.2012 14:15 |

ČT: Nový GEN začne portrétem Hany Zagorové. Další díly točí David Černý či Jiří Mádl

Nejrozsáhlejší dokumentární projekt České televize GEN – Galerie elity národa – se vrací. Od 15. ledna nabídne Česká televize v hlavním vysílacím čase, každou neděli od 20.00, na ČT1 portréty významných českých osobností očima předních českých režisérů, ale i režijních debutantů. Nová řada GENu odstartuje portrétem zpěvačky Hany Zagorové, který vznikl v režii autora projektu GEN Fera Feniče.
11.01.2017 07:40 |

Osobnosti: Jiří Mádl (367 článků) , Hana Zagorová (366 článků) , David Černý (242 článků) , Jiří Černý (47 článků) , Jiří Černý (47 článků)

Vědci objevili "gen opilosti"

Vědci objevili gen, který určuje, jak rychle nám alkohol stoupne do hlavy.
22.10.2010 08:45 |

Objev ruských vědců: Našli gen „chladnokrevných zabijáků“

Ruští vědci našli „zabijácký gen“, jenž ovlivňuje jednání lidí, kteří jsou schopni chladnokrevně vraždit. Dodnes se prý mělo za to, že chladnokrevné vraždy jsou spojeny se syndromem ADHD (hyperkinetická porucha). Své výsledky vědci zveřejnili v odborném časopise Journal of Criminal Justice.
31.10.2015 07:35 |

Čeští vědci našli klíč od ztráty zraku. Gen slepoty z Klatovska už zaujal svět

Vědci z České republiky objevili gen, jehož mutace způsobují vážnou dědičnou vadu oční rohovky. Postižení mohou oslepnout. Objev umožní snáze určit diagnózu a v budoucnu snad i cílenou léčbu. Mutace vzešla od společného předka z Klatovska. Výsledky patnáctiletého výzkumu Ústavu dědičných metabolických poruch 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice, na němž se podílel tým University College London, publikoval v první půli ledna prestižní časopis The American Journal of Human Genetics. Sdělil to šéf týmu docent Stanislav Kmoch.
22.01.2016 11:10 |

Našli jsme kostru ženy, podle které da Vinci namaloval slavnou Monu Lisu, tvrdí vědci

Jedna z koster nalezených ve florentském klášteře svaté Uršuly patří Moně Lise zvěčněné na obraze Leonarda da Vinciho. Oznámili to podle agentury ANSA vědci, kteří se podíleli na průzkumu hrobu. Experti podrobili kosti vyzvednuté z hrobu rodiny Lisy Gherardiniové del Giocondo detailnímu zkoumání uhlíkovou metodou. Jednu ze tří skupinek kostí datovali do období kolem roku 1542, kdy Lisa Gherardiniová zemřela. Silvano Vinceti, který se na průzkumu podílel, řekl, že teď bude moci být získaný materiál DNA porovnán se vzorky ženiných potomků. Italové v minulosti slibovali, že pokud se ostatky najdou, pokusí se zrekonstruovat podobu mrtvé a porovnat ji se slavným obrazem.
24.09.2015 14:40 |

Osobnosti: Mona Mona (38 článků)

Tibeťanům pomáhá ve výšce gen po pračlověku

Nový druh pračlověka ze sibiřské jeskyně Denisova byl odhalen díky drobnému úlomku prstní kosti. Nové výzkumy však ukázaly, že z něj zůstalo více než jen zlomek prstu. Jeho gen byl podle listu Die Welt odhalen u Tibeťanů (a některých Číňanů).
09.07.2014 02:10 |

Konec prošedivělých elegánů. Vědci objevili gen, který způsobuje šediny. Dokážou ho "vypnout"

Vědci zkoumali DNA u 6600 dobrovolníků z Evropy, Afriky i Ameriky. Analýzu genomu poté porovnávali se vzhledem každého jednotlivce.
02.03.2016 14:45 |

Výstava představí zatopené kulturní a přírodní dědictví jižní Moravy

Co ukrývají pod hladinou nejvýznamnější jihomoravské vodohospodářské lokality? Na tuto otázku odpoví výstava Zatopené kulturní a přírodní dědictví jižní Moravy. Ta odhalí tajemství vodních nádrží ve správě Povodí Moravy, s.p.: Nových Mlýnů, Vranova a Brněnské přehrady.
01.05.2016 17:05 |

Rozvoral (SPD): Německé zpravodajské služby přišly s imigrační analýzou „s křížkem po funuse“

Tyto tajné služby přišly podle listu Die Welt s analýzou, která kritizuje, že Německo dováží do země islámský extremismus, arabský antisemitismus, etnické konflikty a jiné chápání práva.
03.11.2015 16:21 |

Vědci objevili gen, který může za krátké nohy u jezevčíků

Jeden nadbytečný gen způsobuje, že jezevčíci, baseti a jim podobní psi mají tak krátké nohy. Podle vědců může objev tohoto genu pomoci i při vysvětlení nanismu u lidí. Zdá se, že většina psů má jen jednu kopii genu, který spolupracuje na růstu. Skoro dvacet plemen krátkonohých psů má ale ještě druhou, mírně pozměněnou variantu genu zvaného FGF 4. A právě ten asi ovlivňuje délku jejich končetin.
21.07.2009 10:30 |

Vědci objevili zázračný gen mládí

Kosmetický průmysl zažívá velkou revoluci. Vědcům z laboratoří Avon Cosmetics se podařilo objevit gen mládí. Dejte sbohem vráskám a ochablé pleti.
20.09.2011 09:20 |