Je temná hmota podobnější té běžné, než jsme si mysleli?

Povaha temné hmoty, která podle dosavadních dat tvoří zhruba čtvrtinu z celkového součtu hmoty a energie ve vesmíru, představuje jednu z hlavních záhad moderní kosmologie. Co když je ale řešením hádanky její neexistence? Podle teoretického fyzika Glenna Starkmana z Clevelandské university může být to, co považujeme za temnou hmotu, jen nám známou hmotou "v přestrojení".
20.10.2015 18:35 |

Recenze: Temná hmota potěší milovníky romance i sci-fi, film by ale mohl být lepší

Jak by náš život vypadal, kdybychom se kdysi rozhodli jinak? Byli bychom nyní šťastnější? To je otázka, která nejméně jednou v živote napadne každého. Včetně Jasona Dessena, fiktivního hrdiny knihy Temná hmota. V jeho případě má ale tato úvaha fatální důsledky.
19.06.2017 09:30 |

Vesmír neovládá temná energie. Mýlili jsme se, kají se vědci

Nová přelomová studie tvrdí, že tajemná temná energie a hmota, kterou lidé nebyli schopni odhalit, i když měla tvořit 96 procent vesmíru, nejspíš neexistuje. Její předpověď byla údajně založena na zcela mylné teorii.
16.06.2010 06:05 |

AV ČR: Evropský týden astronomie a kosmických věd

Gravitační vlny, temná energie a temná hmota, černé díry, extrasolární planety – to je jen malý výsek z témat, která řeší tento týden v Praze astronomové z celého světa na mezinárodním zasedání Evropské astronomické společnosti – Evropském týdnu astronomie a kosmických věd 2017 (European Week of Astronomy and Space Science – EWASS).
30.06.2017 11:30 |

Slunce by mohlo být pastí pro temnou hmotu

Temná hmota, která podle vědců tvoří asi 83 procent známého vesmíru, by se mohla shlukovat kolem Slunce.
28.07.2010 01:30 |

Osm největších astrofyzikálních záhad současnosti

Astrofyzička Jana Poledniková vám představí ty největší záhady astrofyziky. Například temná hmota nebo výbuchy supernovy dodnes představují...
23.07.2012 00:05 |

Proč mají kočky tak rády krabice

Co přesně je temná hmota? Jak propojit teorii relativity a kvantovou teorii? Existuje mimozemský život? A jak vznikl ten pozemský? To všechno jsou otázky, které blednou před jedním mnohem zásadnějším problémem, který se po náročném a usilovném bádání konečně podařilo vyřešit.
06.02.2015 17:41 |

Temná hmota neexistuje, vědci přepisují Einsteinovu teorii

Největším géniem dvacátého století byl bezesporu Albert Einstein. Ačkoli mnoho z jeho teorií předběhlo poznání tehdejších fyziků, v něčem se přeci jen mýlil i on sám. Třeba ve své teorii o gravitaci, která předpokládá existenci tzv. temné hmoty. Ta byla ale popsána pouze hypoteticky a nikdy nebyla její přítomnost ve vesmíru dokázána. Podle nizozemských vědců ale nic takového zřejmě vůbec neexistuje a Einsteinova teorie o gravitaci musí být přepsána. Gravitace totiž není základní silou vesmíru ale výsledkem neuspořádanosti.
22.12.2016 13:00 |

Osobnosti: Albert Einstein (60 článků)

Už zase žijeme v době temna. Vy mladí jste naše největší naděje, znělo na cenách Gratias Tibi

V pražském kině Lucerna byly 31. května již potřetí předány ceny Gratias Tibi pro mladé lidi, kteří pozitivně ovlivňují své okolí. Porota letos vybírala z více než 130 nominovaných projektů. Mezi oceněnými je například Lucie Bittalová in memoriam za kampaň Měsíc raka, upozorňující ženy na nutnost preventivních gynekologických prohlídek. Zvláštní cenu poroty převzal patnáctiletý Jakub Čech za své občanské aktivity v Prostějově. Ceny předávali někdejší političtí vězňové a osobnosti kulturního života. Všichni apelovali na mladé, že se česká společnost ocitla v době temna a že oni ji z něho mohou vyvést.
01.06.2016 11:35 |

Osobnosti: Jakub Čech (16 článků)

ČSSD je temná síla, ničí civilizaci. Petr Hampl popisuje, jak to dělá

ČSSD – temná síla, která nemá jinou ambici, než ničit a zabíjet. Jedince i celé civilizace. Tak se vyjádřil o současné nejsilnější vládní straně sociolog Petr Hampl. Svůj komentář zveřejnil na serveru ParlamentníListy.cz.
05.03.2017 18:40 |

Nemanželský syn Arnolda Schwarzeneggera začíná mít bednu jako táta. Je mu podobnější než jeho oficiálně zplození bratři

Před dvěma lety otřásl bulvárem skandál, když Mildred Baena, uklízečka "Arnolda Schwarzeneggera":http://www.extra.cz/tema/arnold-schwarzenegger (66), přiznala, že otcem jejího syna Josepha není nikdo jiný než legendární Mr. Universe a Terminátor v jednom.
03.10.2013 15:45 |

Osobnosti: Arnold Schwarzenegger (528 článků)

Salámy za komunistů? O 34 % VÍCE masa, O 10 »éček« MÉNĚ!

»Na dovolenou jsme si s rodinou koupili šišku gothaje. Když jsme ji rozdělali, zjistili jsme, že to není salám, ale jakási nechutná mazlavá hmota. Vše putovalo do koše! Přitom gothaj si pamatuju z dětství jako dobrý salám, i jako dospělý jsem si ho rád dával v hospodě s cibulí,« napsal nám čtenář Honza. Máte podobnou zkušenost?
24.06.2015 12:16 |

Temná energie z Odeonu

Kriminálně laděný román Temná energie Juli Zehové vydává v edici Světová knihovna nakladatelství Odeon. Beletristické tvorbě německé autorky, která je považovaná především za odborníka na poli mezinárodního práva, kde se zabývá otázkami evropské integrace, se tak již potřetí dostává překladu do češtiny.
07.10.2009 09:50 |

Série Temná věž od Stephena Kinga bude zfilmována

Filmové studio Universal a televizní stanice NBC spojily síly, aby do filmové a televizní podoby převedly epickou fantasy sérii Stephena Kinga Temná věž.
10.09.2010 10:05 |

Osobnosti: Stephen King (52 článků)

Einstein se nemýlil. Temná energie skutečně zvětšuje vesmír

Temná energie existuje. Potvrzuje to nový důkaz, který vědci získali sledováním 200 000 galaxií.
20.05.2011 12:55 |

RECENZE: Temná pavučina je detektivka, která nikam nespěchá

Označení „Irská detektivka“ na obalu nové knihy Benjamina Blacka Temná pavučina je sice konkrétní, leč o kvalitě a atmosféře díla mnoho nevypovídá. Kromě několika málo popisů reálií Dublinu nic tak typicky irského nepřináší.
26.09.2013 16:30 |

Tři sta let temna. Začalo na Bílé hoře přesně před 395 lety

Před 395 lety, 8. listopadu 1620, se na Bílé hoře před pražskými branami odehrála bitva, která vstoupila do českých dějin jako jedna z největších národních katastrof. Právě ona totiž bývá tradičně označována za počátek třísetletého období „temna“ – habsburského „útlaku“ českých zemí, násilné rekatolizace a germanizace země. Z vojenského hlediska bezvýznamný střet mezi českým stavovským vojskem čítajícím 20 000 mužů a o něco silnějšími katolickými ligistickými jednotkami trval pouhé dvě hodiny.
07.11.2015 10:01 |

Temná zákoutí Prahy 5 lákají bezdomovce. Město jim chce zařídit centrum

Obchodní domy, temná zákoutí a zastávky MHD. Právě taková místa často vyhledávají lidé bez domova. Praha 5 se s tímto problémem potýká roky, bezdomovců jsou jen na Smíchově desítky. Pomoci by mohlo nové kontaktní centrum, které bude fungovat na denní bázi. Místní obyvatelé ale mají obavy, jaké dopady to bude mít na jejich okolí a čtvrť.
27.02.2016 18:25 |

V Temné věži Stephena Kinga si zahrají Matthew McConaughey a Idris Elba

Spisovatel Stephen King potvrdil obsazení hlavních rolí pro filmovou adaptaci prvního dílu své knižní série Temná věž. Waltera Padicka a Rolanda Deschaina si zahrají Matthew McConaughey a Idris Elba. Režisérem filmu je Nikolaj Arcel, který natočil historické drama Královská aféra. Temná věž dorazí do kin v lednu 2017.
03.03.2016 09:35 |

Osobnosti: Stephen King (52 článků) , Idris Elba (32 článků) , Nikolaj Arcel (1 článek) , Matthew King (1 článek) , Matthew King (1 článek)

Žaloudík (ČSSD): Černé díry nebo temná zákoutí zdravotnictví?

Znáte situace, kdy se těžko argumentuje, zda jde o černé díry nebo jenom temná zákoutí nebo přitemnělé štěrbiny, kde jsou, jak jsou rozloženy apod., protože při sedmi druzích našeho zdravotnictví, státního, krajského, městského, obrana, charita, velké řetězce a malé skupiny nebo jednotlivci, při sedmi pojišťovnách u každého řešení nastává teoreticky 49 situací a odpovědět potom v jedné větě, kde jsou rezervy, nemusí být snadné.
22.04.2016 06:35 |