Článek

Inspektoři kontrolovali školní jídelny: Děti dostávají příliš tuku a cukru

 
Příliš tuků a cukrů dostávají děti ve školních jídelnách. Odhalily to kontroly České školní inspekce. Naopak mnohde nabízejí strávníkům málo mléka, luštěnin, ovoce a ryb.
15.01.2015 06:31 |

podobné články

Podobné články

6 tipů, jak omezit cukr ve stravě

 
Sladká chuť je nám od malička příjemná a je opravdu hodně těžké chuti na sladké odolat. Jednoduché cukry jsou ale spojené se zdravotními riziky, o které nestojíme, proto je lepší jejich příjem omezit. Snížením množství přijatého cukru ve stravě se snižuje i pravděpodobnost výskytu diabetu druhého typu, obezity, srdečních chorob, vysokého krevního tlaku a cholesterolu, jaterních onemocnění či metabolických poruch. Zároveň se vyhnete výkyvům nálad, zlepší se vám kvalita pleti a ještě  zhubnete. Nejvíc cukrů je v limonádách První krok, jak omezit příjem cukrů, je kontorla toho, co pijete. nejvíc ho totiž vypijete v různých limonádách. Řada lidí si přestane sladit kávu, ale neuv+domí si, že v litru coly je množství cukru odpovídající 40 běžným kostkám. Čtěte složení potravin Dnes už je povinností každého výrobce uvádět pravdivé nutriční hodnoty na etiketách. Vy tak máte přehled o tom, kolik cukru konzumujete. Vyvarujte se výrobkům, které mají vysoký obsah jednoduchých cukrů. Zvyšte příjem energie z bílkovin Když vás v průběhu dne přepadne chuť na sladké, je  příčinou nedostatek energie. Jestliže začnete konzumovat víc bílkovin, které se spalují pomaleji, nedostatkem energie trpět nebudete. Zkuste koření Když přestanete nadměrně sladit, můžou vám některá jídla připadat fádní a bez chuti. Přidejte vanilku, skořici či kardamom a chuť pokrmu či nápoje se zvýrazní. Doporučujeme především ochucení kávy, tak vám cukr přestane chybět rychleji. Chilli Když si začnete do jídla přidávat chilli, brzy zjistíte sníženou chuť na sladké. Capsaicin obsažený v těchto pikantních papričkách nejen blokuje chuť na sladké, zároveň pomáhá spalovat tuky, takže je účinek dvojnásobný. Doplňujte chrom Chrom má tu schopnost, že snižuje potřebu mlsat, jeho dlouhodobé užívání efektivně kontroluje hladinu krevního cukru. Tím, že nedochází k náhlým výkyvům glykémie, snižuje se potřeba konzumace cukrů kvůli rychlé energii.   Příspěvek 6 tipů, jak omezit cukr ve stravě pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
02.05.2018 02:00 |

podobné články

Tipy na zdravé alternativy bílého cukru

 
Čím si můžeme osladit kafe, čaj nebo třeba ovesnou kaši kromě bílého cukru? Existují jiné a zdravější alternativy, které by jej dokázaly plnohodnotně nahradit? Jestliže se zajímáte o zdravější životní styl, pak je dnešní článek určený právě vám! Většina lidí neví, že kromě bílého cukru, který je asi nejrozšířenějším sladidlem, si mohou nápoje i jídla osladit něčím jiným. My si dnes společně představíme přírodní sladidla, která jsou mnohem zdravější. Čím můžete sladit kromě bílého cukru? Jestliže chcete vědět, čím můžete sladit čaj, ovesnou kaši, jaké sladidlo použít do moučníků, pak jste tu správně. My totiž víme hned o několika možnostech, které jsou daleko lepší, nežli bílý cukr. Ten je známý tím, že není pro naše zdraví zrovna dvakrát prospěšný. Teď už si pojďme říci, čím kromě bílého cukru můžete sladit. Med Když se řekne zdravé přírodní sladidlo, každému se okamžitě vybaví med. Ten můžete používat pro oslazení kávy, čaje, použít se dá při vaření i pečení. Nejenže má všestranné využití, ale navíc je daleko zdravější, nežli cukr. Určitě musíme upozornit, že med je několikanásobně sladší nežli cukr, tak to s jeho množstvím nepřehánějte. Stevie Další velice známé přírodní sladidlo, které je dokonce 300x sladší nežli cukr. Její největší výhodou však není jen její vysoká sladivost, ale především skutečnost, že nemá skoro žádné kalorie! Pořídit jej můžete v podobě drobných krystalků, v současné době je k dostání prakticky na každém rohu. Kokosový cukr Místo bílého cukru můžete s klidným srdcem použít i cukr kokosový, který se vyrábí ze zkaramelizovaného nektaru kokosových květů. Je považován za nejlepší přírodní sladidlo s velice nízkým glykemickým indexem, známý je pro svou lehce karamelovou chuť, díky které není vhodný do všech pokrmů. Tak si na to dejte pozor. Javorový sirup Když se řekne javorový sirup, co si představíte? Spousta lidí si vybaví americké lívance polité právě... Čtěte více Příspěvek Tipy na zdravé alternativy bílého cukru pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
12.09.2017 08:35 |

podobné články

České školní jídelny? Málo ovoce a příliš cukrů a tuků

 
Kontrola České školní inspekce se zaměřila na správné sestavování spotřebního koše, jídelny nejvíce pochybily u mléka.
12.01.2015 11:17 |

podobné články

Nejlepší obědy vaří kuchařky ze školní jídelny v Písku! ANKETA

 
Školákům z Písku mohou ostatní závidět. Jejich školní kuchařky vyhrály celostátní soutěž o nejlepší jídlo ze školní jídelny. Kuchařky tak vyvracely pověru, že jídla ze školních jídelen se nedají jíst.
27.10.2011 21:05 |

podobné články

Šokující zjištění: 238 tun jídla! Tolik denně vyhodí školní jídelny v Česku

 
Až 48 tisíc tun jídla ročně, tedy 238 tun každý školní den, vyhodí školní jídelny v České republice. Rodiče tak zbytečně platí 2,5 miliardy korun. Výživoví poradci z Brna chtějí plýtvání omezit. Tvrdí přitom, že znají recept, jak na to!
16.02.2018 16:05 |

podobné články

Nejčastější chyby při hubnutí: taky je děláte?

 
Někdy vaše snaha zhubnout nemá požadovaný efekt, i když se snažíte. Možná opravdu děláte všechno, o čem jste přesvědčené, že je správně, ale váha pořád stávkuje. A motivace se pomalu vytrácí. Opravdu bývá těžké neztrácet trpělivost, když ani po několika týdnech není úbytek váhy takový, jaký čekáte. Pojďme si vyjmenovat ty nejčastější chyby, které při hubnutí můžete dělat. Jíte málo, vaše tělo si tak drží tukové zásoby Pro správnou funkci potřebuje tělo dostatek živin a energie. Když mu je nedáte, zpomalí metabolismus a začne si tvořit rezervy na horší časy. Proto je vhodné jíst  malé porce vyvážené stravy častěji denně. Neznamená to začít se přejídat, ale začít jíst pravidelně potraviny se správným poměrem bílkovin, sacharidů a tuků. Vynechávání tuku v potravě Při zdravém hubnutí je nutné snížit příjem tuků, ale není možné je úplně vyloučit. Nejen, že některé vitamíny se rozpouští jen v nich, ale tuky jsou také nositeli chuti. Jestliže si začnete kupovat odtučněné výrobky, zcela jistě jsou dochucovány uměle, hlavně cukrem. Takže nakonec může být potravina bez tuku méně dietní než ta s tukem. Už žádné pečivo! Přestali jste jíst pečivo, protože je plné sacharidů, díky nimž se vám usadily tuky v pase? Je rozumné, pokud se vzdáte bílého pečiva a nahradíte ho tmavým celozrnným. Je totiž velmi pravděpodobné, že se ho nedokážete bez náhrady vzdát na zbytek života a ve  chváli, kdybyste ho opět zařadili do jídelníčku, dojde k jo – jo efektu. Hodně zeleniny a ovoce Je v pořádku dát si misku zeleninového salátu místo těžkého majonézového, to je správná cesta. Jestli ovšem budete mezi jednotlivými jídly jíst hodně ovoce, které je plné cukru, a sladkých druhů zeleniny, můžete spořádat mnohem víc sacharidů, než kdybyste si dali třeba pizzu. Moc se snažíte Nejhorším průvodcem vašich snah o zhubnutí je stres a urputná snaha. Jestliže budete neustále... Čtěte více Příspěvek Nejčastější chyby při hubnutí: taky je děláte? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
22.01.2018 22:20 |

podobné články

Bolesti hlavy a zvracení. Přes 120 dětí se otrávilo rybou ze školní jídelny!

 
Děti z francouzského městečka Lambersart dnešní oběd ze školní jídelny doma nevychvalovaly. Ač jim ryba na talíři mohla přijít k chuti, to, co následovalo potom, připomínalo spíš noční můru. Více než 120 z nich se totiž otrávilo!
10.01.2014 23:25 |

podobné články

Mrakodrapy vytlačují z ulic Hongkongu legendární pouliční jídelny

 
Pouliční jídelny a stánky s kantonskými specialitami ještě nedávno spoluvytvářely pravou hongkongskou atmosféru. Jenže tradiční stravovny vytlačují z ulic mrakodrapy i fastfoody, kterým dává přednost místní mládež. Přesto se pouliční jídelny ještě pořád drží při životě, byť jen na vlásku. 
02.06.2015 16:51 |

podobné články

Školní jídelny v Česku: 40 % z nich vaří špatně!

 
Platíte dětem obědy ve školní jídelně a věříte, že dostávají takové jídlo, které by podle dětských lékařů jíst měly? Chyba! Česká školní inspekce v loňském roce odhalila, že 40 % kontrolovaných jídelen nedodržuje výživové normy.
13.01.2012 12:10 |

podobné články

Kolik kávových lžiček cukru denně je ještě v pořádku...?

 
Potravinářský průmysl a především výrobci polotovarů, hotových jídel a rychlého občerstvení vědí, že lahodnost jejich výrobků a závislost na nich nezajistí nic lépe, než když se do nich přidá cukr. Ten je tak dnes skrytý téměř ve všem, co bylo zpracováno či vyrobeno průmyslově. Světová zdravotnická organizace pak skrytý cukr viní z epidemie obezity a zkažených zubů. Lidé totiž krom tohoto cukru ještě do sebe ládují cukrovinky a slazené nápoje. Denně tak do sebe dostanou i padesát lžiček cukru. Ideální míra pro zdraví je přitom šest kávových lžiček cukru.
06.03.2015 16:05 |

podobné články

5 rad, jak zavařovat zdravěji. Skvělé marmelády a kompoty bez chemie a hromady cukru

 
Ovoce, hromada cukru, želírovací cukr a dlouho vařit. To je v kostce základní recept na zavařování marmelád, kompotů a ovoce vůbec podle našich babiček či maminek. Víte ale, že to jde i jinak? Zdravěji, s méně cukru, bez želírovacího cukru a především tak, aby se zachovala přirozená chuť ovoce? A přitom si ani konzervativní manžel nebude stěžovat, že ta marmeláda od babičky bývala lepší.
26.06.2015 06:15 |

podobné články

SZPI: Stav fritovacích olejů a tuků v restauracích je neuspokojivý

 
V období od 6. 2. do 17. 11. 2017 se Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zaměřila na kontroly fritovacích olejů a tuků v provozovnách veřejného stravování. Inspektoři kontrolovali, zda nejsou k přípravě pokrmů používány „přepálené“ oleje a tuky, vykazující známky tepelného rozkladu.
19.12.2017 12:15 |

podobné články

dTest: Ledové kávy mají víc kalorií než limonády

 
Balené ledové kávy jsou oblíbeným „nakopávačem“ pozornosti řidičů a lidí na cestách. Spotřebitelský časopis dTest porovnal složení 26 ledových káv a kávových nápojů podle deklarovaného obsahu kávy, cukru, tuku a dalších ingrediencí. Množstvím cukru se ledové kávy podobají limonádám, ale celkovou energetickou hodnotu mají vyšší kvůli mléčnému tuku. Kromě povzbuzení mysli poskytuje ledová káva také vydatnou energetickou vzpruhu.
12.09.2017 14:45 |

podobné články

Tatranka, Lipánek i džus: Na tyto pochoutky mohou děti ve školách zapomenout

 
Od poloviny září platí na základních školách vyhláška o nezdravých potravinách. Takzvaná „pamlsková vyhláška“ z dílny ministerstva školství podrobně stanovuje povolené limity soli, cukru a tuku, které mohou obsahovat potraviny prodávané ve školních bufetech nebo automatech. Seznamu nevyhovuje například ani mléko z EU programu Mléko do škol, které obsahuje příliš mnoho cukru. Z nabídky pro děti tak zmizí celá řada zboží. Blesk.cz vybral některé z nich.
28.11.2016 05:50 |

podobné články

Ombudsman: Jídelny by měly dětem umožnit ohřát si vegetariánský oběd z domova

 
Ombudsman Pavel Varvařovský tvrdí, že by školy a školky měly vycházet vstříc vegetariánům a umožnit dětem ohřát si ve školní jídelně bezmasé obědy přinesené z domova. Školám nelze nařídit, aby dětem v tomto ohledu vycházely vstříc. To ale podle ochránce práv neznamená, že nemohou být jídelny k jejich potřebám tolerantní.
16.05.2013 16:50 |

podobné články

UTAJENÝ JED: Kolik kostek CUKRU se skrývá v oblíbených potravinách?

 
Všichni ví, že mít příliš mnoho tuku, soli a kalorií v naší stravě je nebezpečné, ale jen málokdo si hlídá také příjem cukru, který se skrývá i ve zdánlivě zdravých potravinách.
26.02.2014 06:05 |

podobné články

Krásnou postavu tvoří ovoce, zelenina a málo tuku

 
Nevyvratitelnou skutečností je, že nadváha souvisí s příliš velkou zásobou tuku. Na jeden gram tuku připadá asi 9 kalorií – což je dvakrát tolik než na obě další hlavní živiny, bílkoviny a uhlohydráty. Naše tělo ...
16.06.2010 07:05 |

podobné články

Tuky v potravinách – mýty a fakta

 
Tuky v potravinách představují poměrně časté téma k debatám a úvahám. Nejvíce se o ně zajímají především lidé snažící se žít zdravě a upravují tak tomuto životnímu stylu svůj jídelníček. Ne vždy ale tuky v potravinách představují takové zlo, za jaké jsou považovány. Točí se kolem nich celá řada mýtů, jež vůbec nejsou založené na pravdě, ale i přesto jim lidé slepě věří a drží se jich jako klíšťata. Co je tedy pravda a co už hraničí se lží? Na to se teď společně s námi můžete podívat! Zaostřeno na tuky v potravinách: co je pravda a co lež? Co je nízkotučné, to je zdravé Mýtus: Nízkotučné potraviny se již řešily tolikrát, že je udivující, kolik lidí tomu stále věří. Ačkoli žijeme v přesvědčení, že výrobky s označením nízkotučné obsazují díky svému přízvisku jen minimum tuku, ve většině případů je to právě naopak. Mimo to si rozhodně nelze myslet, že nízkotučné potraviny a výrobky můžete konzumovat neomezeně a jak se vám zlíbí. Tělesný tuk je všude stejný Pravda: Tuk uložený na těle představuje pro drtivou většinu žen nepřítele a strašáka, kvůli kterému nemohou dopnout své oblíbené džíny nebo si nemohou dovolit nosit upnuté šaty, neboť jsou k jejich postavě až příliš kritické. Podle lékařů je tělesný tuk zdravotním rizikem a nezáleží na tom, zda se vám ukládá na břiše nebo na zadečku. Tuk ve stravě škodí zdraví Pravda: Pokud se snažíte zhubnout, pak první věc, kterou musíte udělat, je omezit příjem tuku. Důležité je konzumovat větší množství zdravých tuků a naopak snížit příjem těch špatných. Příspěvek Tuky v potravinách – mýty a fakta pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
12.04.2017 17:05 |

podobné články

Inspektoři ČOI kontrolovali hračky na FOR MODEL 2015

 
Výstava FOR MODEL 2015 je příležitostí, kde se malí i velcí milovníci hraček mohou seznámit s novinkami v sortimentu hraček a modelů, a některé z nich si i zakoupit. Proto se na olomoucké výstaviště v průběhu konání této výstavy vypravili také inspektoři ČOI, aby prověřili, zda výrobky odpovídají požadavkům pro uvedení na trh.
22.03.2015 19:36 |

podobné články