Tisíce lidí se v Praze přišly podívat na průvod tramvají, kterým dopravní podnik (DPP) slavil 140 let od začátku fungování MHD. Lidé stáli podél celé trasy. Průvod zamířil ze Smetanova nábřeží do Stromovky, v čele jela historická souprava a koňka, na konci nejmodernější tramvaj Škoda 15T For City.
Na tento víkend 15. a 16. října připravilo ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka tradiční akci „Poslední parní víkend“, kterou se stylově rozloučí s letošní parní sezónou. Z pražského Masarykova nádraží pojede do Lužné parní vlak a parní jízda je připravena také na trati z Lužné do Kolešovic. Atraktivní program je přichystaný i v samotném areálu muzea, které bude otevřené od 9:30 do 17:00 hodin.
Na tento víkend 7. a 8. října připravilo ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka tradiční akci „Poslední parní víkend“, kterou se stylově rozloučí s letošní parní sezónou. Z pražského hlavního nádraží pojede do Lužné parní vlak a parní jízda je připravena také na trati z Lužné do Kolešovic. Atraktivní program je přichystaný i v samotném areálu muzea, které bude otevřené od 9:30 do 17:00 hodin.
Přesně před 140 lety, 23. září 1875, byl zahájen pravidelný provoz městské hromadné dopravy v Praze. Do ulic poprvé vyjela, jako první vůz MHD, takzvaná koňka. Mezi další nezapomenutelné historické tramvaje patří například populární tramvaj T3, nebo tramvaj primátorská.
Jízdy parního vlaku, železniční muzeum, četnická stanice, modelové kolejiště, country-folkový festival Lázeňská struna a další zajímavý program nabízí Bezdružické parní léto v Bezdružicích, Konstantinových Lázních, v Kokašicích a Cebivi v sobotu 9. a v neděli 10. srpna. Parní lokomotiva 310.072 „Kafemlejnek“ bude jezdit z Bezdružic do Cebivi po celý víkend. V sobotu 9. srpna navíc pojede mimořádný noční parní vlak.
Tuto sobotu a neděli 14. a 15. května vypraví České dráhy parní vlak z pražského Masarykova nádraží do Lužné u Rakovníka, kde bude připraven „První parní víkend“. Milovníci železniční historie navíc můžou oba dva dny vyrazit na krátký výlet parním vlakem z Lužné do Stochova, kde bude otevřený prezidentský salonek T. G. Masaryka.
Tuto sobotu 1. října vypraví České dráhy parní vlak z Prahy-Braníka na 22. ročník rytířských slavností „Křivoklání“ na hradě Křivoklát. V čele expresu sestaveného z historických vozů pojede parní lokomotiva „Ušatá“. Cestující s rodinnými a zpátečními jízdenkami na parní expres získají 20% slevu ze vstupného na prohlídkový okruh hradem.
Tuto sobotu a neděli 13. a 14. května vypraví České dráhy parní vlak z pražského Masarykova nádraží do Lužné u Rakovníka, kde bude připraven „První parní víkend“. Milovníci železniční historie navíc můžou oba dva dny vyrazit na krátký výlet parním vlakem z Lužné do Stochova, kde bude otevřený prezidentský salonek T. G. Masaryka.
Tuto sobotu a neděli 5. a 6. května vypraví České dráhy parní vlak z pražského hlavního nádraží do Lužné u Rakovníka, kde bude připraven parní víkend v železničním muzeu Českých drah.
Na víkend 26. a 27. října připravilo ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka letos poslední setkání parních lokomotiv, které uzavře letošní parní sezónu. Z pražského hlavního nádraží pojede do Lužné parní vlak a parní jízda je připravena také v úseku z Lužné do Rakovníka. Atraktivní program je přichystaný i v samotném areálu muzea, které bude otevřené od 9:30 do 17:00 hodin.
Na víkend 26. a 27. října připravilo ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka letos poslední setkání parních lokomotiv, které uzavře letošní parní sezónu. Z pražského hlavního nádraží pojede do Lužné parní vlak a parní jízda je připravena také v úseku z Lužné do Rakovníka. Atraktivní program je přichystaný i v samotném areálu muzea, které bude otevřené od 9:30 do 17:00 hodin.
Historická úzkorozchodná parní železnice vedoucí z Mladějova k dolům na Hřebči se dočkala renovace a zprovoznění parní lokomotivy č. 5 z lokomotivky Krauss-Linz, která je největší a nejtěžší parní lokomotivou na rozchodu 600 mm ve střední Evropě. Trať, po které jezdí, je situovaná v romantickém terénu a měří 11 kilometrů. Nadace ČEZ renovaci podpořila částkou 117 tisíc korun.
Pražská MHD se ve své 140leté historii rozrostla o stovky dopravních prostředků a desítky kilometrů tratí. Zatímco například v roce 1908 jezdily po Praze dva autobusy, dnes jich má dopravní podnik (DPP) 1170. Stejně tak tramvaje - první koňka jezdila po trati dlouhé 19 kilometrů, dnes má tramvajová síť téměř 143 kilometrů.
Od minulé středy se ulicemi Prahy prohání nová tramvaj Škoda 15T. Devátou v řadě ji Dopraviní podnik hlavního města Prahy (DPP) pojmenoval po významné osobnosti MHD, tentokrát po profesorovi Františku Jansovi. Patřil k největším osobnostem elektrické trakce v někdejším Československu. Tramvaj krášlí zevnitř i zvenčí speciální polep připomínající profesora. Nové jméno má tramvaj na deset let. Potkat ji můžeme pod různými čísly, třeba jako „dvacetšestku“.
Historie pražské MHD pamatuje nepřeberné množství různorodých dopravních prostředků. Tramvaje několikrát zásadně změnily svou podobu, zrovna tak autobusy či metro. Po pražských ulicích ale mnohdy jezdily neuvěřitelné unikáty, které si z dnešního pohledu nedokážeme ani představit. Tramvaj bez střechy, luxusní secesní vůz nebo robustní „tank“, který dodával elektřinu dalším. Nejen tyto kousky vystavuje Muzeum MHD ve Střešovicích.
Dvě lodě na Vltavě nahradily letos kvůli pandemii covidu-19 tradiční duhový průvod festivalu Prague Pride. Za zvuků taneční hudby na nich kolem 13:30 vypluly od Dvořákova nábřeží stovky lidí. Tradiční duhové vlajky letos kvůli horku doplnily duhové vějíře a kvůli koronaviru také duhové roušky. Lodě plují do Modřan a zpět. Na naloďování na místě dohlíželi i policisté a městští strážníci, žádné protesty odpůrců, které někdy průvod na festivalu Prague Pride provázejí, se neobjevily. Policejní lodě plují i za oběma loděmi.
Mnoho z nás vzpomíná s nostalgií na cesty, kdy nás do dálek odvážela supící parní lokomotiva. Jsou nadšenci, pro které se záchrana mašinek stala největší prioritou. Patří k nim lidé z Nadace Okřídlená kola a olomouckého Depa kolejových vozidel. Snaží se vzkřísit parní lokomotivu Rosničku.
V sobotu 4. srpna vyjede parní expres tažený exkluzivně lokomotivou „Štokr“ s historickými vagony a bufetovým vozem na 17. ročník Křivořezání, tradičního řezbářského setkání na Křivoklátě. Parní vlak bude z Křivoklátu pokračovat přes Rakovník do Lužné u Rakovníka, kde si mohou zájemci prohlédnout železniční muzeum Českých drah. Cestující s jízdenkami na parní vlak získají 50% slevu na vstupném na prohlídkový okruh hradem Křivoklát.
V sobotu 18. srpna vyjede z nádraží Praha-Braník na trať legendárního „Posázavského Pacifiku“ parní vlak v čele s parní lokomotivou 434.2186 „Čtyřkolák“ z roku 1917. Vlakem mohou cestující vyrazit na tradiční Kácovskou pouť. Cestující se zpátečními jízdenkami na parní vlak budou mít levnější vstupné do Sázavského kláštera, zámku a pivovaru Kácov a na hradě Český Šternberk jsou pro ně přichystané přednostní prohlídky.