Důkaz života ve vesmíru? Sonda na kometě objevila uhlík!

Evropská sonda Philae, která minulou středu přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, zaznamenala stopy organických molekul obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi.
19.11.2014 10:40 |

Život ve vesmíru? Sonda Philea na kometě našla stopy uhlíku!

Sonda Philea, která minulý týden přistála po desetileté misi na kometě, lidstvu poslala významnou zprávu. Na kometě objevila stopy organických molekul obsahujících uhlík. To může naznačovat, že vesmír je mnohem "živější", než jsme si dosud mysleli.
19.11.2014 06:50 |

Sonda Rosetta dorazila ke kometě 67P

Trvalo to deset let, ale trpělivost vědců teď přináší své fantastické ovoce. Sonda, vyslaná do vesmíru v roce 2004, včera konečně dorazila ke svému hlavnímu cíli, kometě 67P/Churyumov–Gerasimenko.
07.08.2014 17:25 |

Sonda Philae našla na kometě miliardy let starý kyslík

Na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla evropská vesmírná sonda Rosetta miliardy let staré molekuly kyslíku, zřejmě z doby jejího vzniku. Je to poprvé, co se podařilo prokázat výskyt kyslíku na kometách. Nečekaný objev podle vědců z bernské univerzity nabourává některé dosavadní teorie o vzniku vesmíru.
29.10.2015 15:10 |

Sonda Rosetta našla svého robota Philae, který se ztratil na kometě

Sonda Rosetta na poslední chvíli před svým přistáním na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla v pondělí svůj ztracený modul Philae, který vyslala jako předvoj v listopadu 2014. Philae se ale přistání moc nepovedlo, ztratil se sondě z dohledu a od loňského léta s ním vědci z Evropské kosmické agentury (ESA) nemají spojení.
06.09.2016 10:40 |

Rosetta přistála na kometě a naposledy se ozvala. Sonda po 12 letech skončila

Sondě Rosetta Evropské vesmírné agentury (ESA) v pátek ráno skončila 12 let dlouhá „šichta“ v hlubokém vesmíru. Konec mise potvrdilo zmlknutí signálu sondy v řídicím středisku ESA v Darmstadtu. Rosetta přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, kterou zkoumala. Vědci misi hodnotí jako velký úspěch.
30.09.2016 14:55 |

Adele šílí: Oko jejího synka zasáhl uhlík z ohňostroje

Zpěvačka Adele je vzteklá. Jejího synka Angela, kterého vozí po světě na koncerty svého turné, totiž zasáhl uhlík z ohňostroje, kterým zlepšují efekty jejího vystoupení. Britská hvězda pořadatelům s okamžitou platností zakázala veškerou pyrotechniku. Nicméně Angelo si jen poplakal a bude v pořádku bez újmy na zdraví.
09.03.2017 09:30 |

Rekord: Sonda Odyssey obíhá kolem Marsu víc než 3340 dnů

Nového rekordu ve vesmíru dosáhla americká kosmická sonda 2001 Mars Odyssey. Kolem Marsu krouží už víc než 3340 dnů, což je déle než jakákoliv jiná sonda předtím.
16.12.2010 11:05 |

Sonda Messenger ukončila vesmírnou pouť za poznáváním Merkuru

Americká sonda Messenger, která cestovala ve vesmíru 10 let, ukončila svou misi řízeným pádem na povrch Merkuru. Během desetileté cesty sonda poslala na Zem 277 tisíc snímků planety Merkur.
01.05.2015 09:05 |

Sonda se po deseti letech dostala ke kometě ve tvaru kachny

Deset let cesty sluneční soustavou trvalo, než se evropská sonda Rosetta dostala na oběžnou dráhu komety Čurjumov-Gerasimenko. Zprávu potvrdila ve středu Evropská vesmírná agentura (ESA), která misi řídí. Kometa svým tvarem mnohým připomíná kachnu, tvoří ji totiž dvě části spojené "krkem".
06.08.2014 17:55 |

Sonda přičichla ke kometě. Smrdí po pukavcích a močůvce

Sonda Evropské vesmírné agentury (ESA) Rosetta, která od srpna zkoumá kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko, zjistila, že objekt jejího zájmu nepříjemně zavání. Výsledky měření podle serveru Space.com ukázaly, že podle všeho jde o páchnoucí koktejl zkažených vajec, koňské močůvky a formaldehydu.
05.11.2014 06:35 |

Velký úspěch! Sonda Philae se po dlouhém spánku ohlásila z komety

Robotická sonda Philae, která se začátkem loňského listopadu odmlčela se v noci ze soboty na neděli opět aktivovala. V neděli o tom informoval ředitel francouzské vesmírné agentury CNES Jean-Yves Le Gall. K výpadku signálu došlo krátce po přistání sondy na kometě Čurjumov-Gerasimenko.
14.06.2015 15:15 |

Objev na Marsu: Sonda našla další důkazy života na rudé planetě

Několik týdnů po tom, co sonda Curiosity objevila na Marsu stopy metanu, které by mohly svědčit o biologické aktivitě na rudé planetě, objevili astronomové další zajímavý důkaz o možném životu.
13.01.2015 11:16 |

Zklamání: japonská sonda minula Venuši

Japonská sonda minula Venuši a začala kroužit kolem Slunce. Vědci se o manévr znovu pokusí za šest let, až se sonda k planetě opět přiblíží.
08.12.2010 13:50 |

Vesmírná sonda Voyager 1 se dostala na okraj sluneční soustavy

Vesmírná sonda Voyager 1 vstoupila do prostoru mezi naší sluneční soustavou a mezihvězdným prostorem. Podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) to vyplývá z dat, které sonda za poslední rok odeslala. Do mezihvězdného prostoru by se Voyager 1 měl podle vědců dostat během několika příštích měsíců nebo let.
06.12.2011 13:25 |

Evropská sonda Mars Express slaví výročí fantastickými snímky Marsu

Před dvanácti lety dospěla Evropa k historickému milníku – startu své první sondy k cizí planetě. Sonda dostala jméno Mars Express a jejím cílem byla, jak název napovídá, čtvrtá planeta naší sluneční soustavy. U příležitosti letošního výročí vybíráme několik výjimečných snímků, které sonda u Marsu pořídila.
03.06.2015 16:21 |

Pluto na dosah: Sonda NASA se v historickém letu nejvíc přiblíží k planetě-neplanetě

Po více než devítiletém putování a téměř pěti miliardách kilometrů letu vesmírem se dnes americká sonda New Horizons nejvíce přiblíží trpasličí planetě Pluto. Sonda, kterou k vesmírnému tělesu vyslal 19. ledna 2006 americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), bude Plutu nejblíže přesně ve 13:49:57 SELČ, její vzdálenost od povrchu planety bude v té době 12 500 kilometrů.
14.07.2015 11:30 |

Historický okamžik: Sonda proletěla kolem vzdálené planety Pluto. Zjistila, že je větší

Sonda NASA se v historickém letu nejvíc přiblížila planetě Pluto, nejvzdálenější planetě naší sluneční soustavy, Zjistila přitom, že Pluto je větší, než se myslelo. K Plutu letěla sonda New Horizons devět let. Američtí vesmírní inženýři jásali nadšením a čekají na první fotky, které by měly dorazit ve středu.
14.07.2015 19:20 |

Pořídila sonda Curiosity důkaz života na Marsu? Že by zkamenělý leguán?!

Notoricky známý »obličej«, tajemné lesklé předměty nebo třeba záhadný monolit. Snímků už z Marsu dorazila spousta. Ale až teď mají ufologové jasno: Na fotce je důkaz života na rudé planetě! Jsou si jisti, že je to fosílie leguána!
11.11.2013 05:11 |