Dinosaury nevyhladil asteroid, ale mor!

Když ve čtrnáctém století začal řádit dýmějový mor, vypadalo to na vyhlazení lidstva. Obětí onemocnění se staly dvě stě milionů lidí. Člověk jako druh však přežil a množí se úspěšně dál. Navíc dnes dokáže léčit mor antibiotiky. Takové štěstí však neměli dinosauři. Ty totiž dýmějový mor možná sprovodil ze světa. Blechy staré dvacet milionů let, které byly nedávno objeveny v jantaru, totiž obsahují bakterie dýmějového moru.
02.10.2015 17:00 |

V Peru vypukl mor, zemřel čtrnáctiletý chlapec

Mezi většinou nakažených v Limě řádí dýmějový mor. Avšak čtyři lidé mají plicní mor, který má mnohem větší úmrtnost.
03.08.2010 09:35 |

Kdo může za černý mor ve středověku? Krysy jsou z obliga!

Přepište všechny učebnice dějepisu, volají vědci z Norska. Zjistili totiž, že černý mor, který ve čtrnáctém století vyhladil třetinu evropské populace, se nešířil kvůli přemnoženým krysám. Na vině jsou zvířata, která v Evropě vůbec nežila – pískomilové. Jakmile se tito hlodavci přemnožili ve střední Asii, rozšířil se mor na západ a z evropských přístavů pak na celý kontinent.
03.03.2015 10:05 |

Wonderbook: Putování s dinosaury je interaktivní cesta s pravěkými ještěry vaším obývákem

Prehistoričtí ještěři z dokumentárního seriálu BBC Putování s dinosaury již před lety dobyli televizní obrazovky i u nás a momentálně je můžeme spatřit i v kinech v aktuálním 3D dobrodružství. Pokud se však s těmito dinosaury chcete setkat opravdu tváří v tvář, nakrmit je nebo s nimi komunikovat, budete potřebovat novou hru pro PlayStation 3, kouzelnou knihu Wonderbook a pohybový ovladač Move.
02.02.2014 08:45 |

Zkáza života na Zemi: Vědci našli způsob, jak odklonit obří asteroid!

Lidstvo má schopnosti i vědomosti k tomu, aby dokázalo odklonit vražedný asteroid prakticky jakékoli velikosti, pokud ho zaznamená s dostatečným časovým předstihem. Podle vědců by dokonce bylo schopno vychýlit z letové dráhy desetikilometrové monstrum, jaké před 65 miliony let vyhubilo dinosaury.
29.11.2013 19:00 |

To bylo o fous... Kolem Země prolétl masivní asteroid

Masivní asteroid dosahující v průměru téměř dvou kilometrů, prolétl včera kolem planety Země. Informovala o tom NASA s tím, že vesmírné těleso se drželo v uctivé vzdálenosti a nepředstavovalo žádnou hrozbu pro život na planetě. Kdyby se ale s naší Zemí asteroid těchto rozměrů srazil, rovnalo by se to detonaci několika stovek jaderných bomb najednou a vedlo ke globální katastrofě a vymírání druhů i zániku civilizace.
09.09.2016 11:05 |

Tak to bylo těsné: Zemi minul vánoční asteroid

Kolem Země ve čtvrtek odpoledne SEČ proletěl asteroid o délce zhruba dvou kilometrů. Těleso, které dostalo díky načasování přezdívku vánoční asteroid, se dostalo do vzdálenosti 28krát větší, než je Země od Měsíce.
24.12.2015 16:05 |

Zemi minul „nevypočitatelný asteroid“, přiblížit se mohl až k satelitům

Zemi s odstupem více než desetinásobku vzdálenosti mezi ní a Měsícem bezpečně minul asteroid 2013 TX68, který je pověstný svou nejistou trajektorií. Informovalo o tom Centrum pro planetky při Mezinárodní astronomické unii (IAU). Vědci do poslední chvíle neznali přesný čas největšího přiblížení a také nevěděli, do jaké blízkosti k Zemi se asteroid nakonec dostane. Nebylo totiž vyloučeno, že proletí níž než satelity na geostacionární dráze.
08.03.2016 12:00 |

Muž zachraňoval myš z tlamy kočky. Teď se bojí, že má mor

Muž potkal kočku, jak nesla v tlamě myš. Neváhal ani minutu a přispěchal nebohému hlodavci na pomoc. Jedno ze zvířat ho ale při záchranné akci kouslo a on se teď obává, že chytl mor.
16.06.2012 22:35 |

V Yosemitském parku v USA se objevil mor, nakazili se dva turisté

Dva turisté, z toho jedno dítě, si z výletu do amerického Yosemitského národního parku přivezli morem, který přenášejí veverky a blechy. Úřady proto část parku uzavřely a oblast ošetřují insekticidy. Mor se sice u zvířat objevuje i v dnešní době, případy jeho výskytu u lidí jsou ale vzácné.
20.08.2015 15:45 |

Mor se vrací: Případů je nejvíce od přelomu milénia

Mor, neboli černá smrt, strašil lidi především ve středověku. Nikdy se ale nepodařilo nemoc zcela vyhubit a v USA se letos objevilo nejvíce případů od roku 2000, celkem 15 lidí onemocnělo, čtyři zemřeli. Moru se daří přežívat především v Peru, Kongu nebo na Madagaskaru. V Evropě se téměř nevyskytuje. Upozornil na to web BBC.
16.10.2015 06:35 |

Včelstva v Česku devastuje mor. Bez spálení včel přežije i desítky let

Především na Kutnohorsku, ale i jinde ve Středočeském kraji je rozšířen mor včelího plodu. Veterináři loni odhalili 18 nových ohnisek, vedle Kutnohorska také na Benešovsku a Příbramsku. Spory moru jsou odolné a přežívají desítky let, včelstva se musí většinou bez milosti spálit, řekl Zdeněk Císař, ředitel středočeské veterinární správy.
16.03.2016 16:30 |

Včelí mor zlikvidoval na Moravě desítky úlů

Včelaři na Olomoucku i letos svádí boj s neléčitelnou smrtelnou chorobou postihující včelí plod. Na začátku května krajská veterinární správa ohlásila 13 ohnisek nákazy. Nyní se jich vyskytuje už 87. Chovy, které mor napadl, musely být utraceny. Úl i další vybavení musí být zlikvidováno. Současný počet ohnisek zřejmě nepředstavuje přesné a konečné číslo.
21.07.2009 15:35 |

Plicní mor v Číně: Už zemřeli dva lidé. A co u nás?!

Smrt nastává do 24 hodin od nakažení. Úmrtnost přesahuje 90 %. Nejsmrtelnější infekční choroba, plicní mor, kdysi zabila v Evropě 25 milionů lidí. V Číně si teď tato nemoc vyžádala už dva životy. Přijde i k nám?
03.08.2009 07:15 |

V Číně řádí mor. Dva mrtví, město v izolaci

V Číně zemřeli na plicní mor dva lidé. Město C'-kche-tchan, kde choroba propukla, úřady uzavřely.
03.08.2009 09:20 |

Plicní mor v Číně: Oběti se nakazily od psa

Tři lidé již zemřeli v čínském městě C'-kche-tchan na plicní mor, jednu z nejzákeřnějších infekčních chorob. Dalších 8 lidí se jí nakazilo. Testy teď prokázaly, že zdrojem nákazy byl zřejmě pes, který patřil první z obětí!
06.08.2009 10:45 |

Fico: Maďarsko je extremistické a exportuje "hnědý mor"

Slovenský premiér Robert Fico označil Maďarsko za extremistickou zemi, která exportuje svůj "hnědý mor".
04.06.2010 12:55 |

Osobnosti: Robert Fico (665 článků)

MINISTERSTVO VARUJE: Nejezděte do Peru, řádí tam mor

V Peru se vyskytuje mor, cestovatelé by se měli vyhnout oblastem, kde jsou hlášená ohniska nákazy, varuje ve středu na svém webu české ministerstvo zdravotnictví.
11.08.2010 17:35 |

Izraelský rabín seslal mor na Palestince

Duchovní vůdce izraelské ortodoxní strany Šás rabín Ovadia Josef žádal v modlitbě boha, aby seslal mor na všechny Palestince.
29.08.2010 14:20 |

Mor děsí české včelaře. Museli vypálit už desítky úlů

Dvaatřicet včelstev i s úly začali ve čtvrtek pálit včelaři v Třebětíně na Kutnohorsku, v okolí totiž zaznamenali mor včelího plodu.
12.04.2012 18:10 |