Dinosauři začali vymírat miliony let před úderem obřího asteroidu

Jednou z nejpravděpodobnějších teorií o vymření dinosaurů se jevila ta, která předpokládala devastující následky srážky Země s obřím asteroidem. Jenže než k ničivému střetu tělesa s naší planetou došlo, byli už dinosauři zřejmě miliony let na ústupu. Nové výzkumy zabývající se stářím ostatků dinosaurů naznačují, že většina druhů už byla na pokraji extinkce či přímo vymřelá.
21.04.2016 17:05 |

Hrozí srážka asteroidu se Zemí? Rusko myslí, že ano!

Zní to jako scénář z hollywoodského filmu. Rusko zvažuje poslat gravitační sondu k obřímu asteroidu. Chtějí ji tak vychýlit z kurzu a zabránit, aby za 26 let narazil do Země. Krajním řešením by bylo zničení asteroidu nukleární zbraní.
31.12.2009 08:25 |

VIDEO: Zemi ohrožují desítky tisíc asteroidů

Čím dokonalejší teleskopy používají astronomové, tím více Zemi nebezpečných asteroidů nacházejí. Přinášíme tříminutový klip, který mapuje počet objevených asteroidů během uplynulých 30 let.
02.09.2010 01:55 |

Bez přílivu cizinců začne Česko brzy vymírat

Bez přílivu cizinců by Česká republika, která postupně stárne, mohla začít vymírat už od roku 2014. I když migranti úbytek obyvatel nezastaví, mohou ho zbrzdit. Vyplývá to ze společné studie Českého statistického úřadu a institutu IDEA -CERGE.
04.02.2012 16:05 |

Tajemství, proč byli dinosauři tak velicí, spočívá podle vědců v energii

Největší dinosauři, jako byli třeba dlouhokrcí sauropodi, dorůstali do velikosti, kdy se šedesáti tunami vydali za osm afrických slonů. V moři sice plejtvák obrovský nabere, až třikrát více hmoty než sauropodi, nicméně na souši už živočichové takové velikosti nedorůstají. Podle vědců dinosauři spotřebovávali většinu své energie na růst a méně už na udržování tělesné teploty.
12.07.2009 16:55 |

Čeští vědci zbořili mýty o Antarktidě. Bývaly tu lesy, rostliny, dinosauři a dvoumetroví tučňáci

Lidé mají o Antarktidě představu jako o kontinentu věčného sněhu a ledu. Jenže před 35 miliony let tu byly husté lesy, bohatá flóra a desítky rozmanitých živočichů na pevnině i ve vodě. Teplota dosahovala 15-17 stupňů, po Antarktidě se pohybovali dvoumetroví tučňáci, dinosauři či mořští ještěři. Lepšímu poznání pravěké Antarktidy přispěl několikaletý výzkum českých vědců. Výsledky jejich badatelského úsilí jsou nyní k vidění i v Česku, v pražském Chlupáčově muzeu historie Země. "Ještě před půl milionem let se v některých částech Antarktidy dařilo menším stromům," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Radek Vodrážka, geolog, jenž na kontinentu učinil několik světově významných objevů.
21.10.2015 15:35 |

Kolem Země proletí šest velkých asteroidů. Bude to konec světa?!

V období mezi dvaadvacátým a osmadvacátým zářím má prý dojít k velké přírodní katastrofě, která vyhladí lidstvo. Věří tomu někteří konspirační teoretikové a především křesťanští proroci konce světa. NASA jejich tvrzení opřená o biblické kódy odmítá a tvrdí, že riziko srážky Země s asteroidem je v příštích několika stech let nulové. Nicméně v nadcházejícím týdnu skutečně kolem naší plenty proletí šest velkých asteroidů, které budou blíže než Venuše.
23.09.2015 11:00 |

Hajabusa dolovala na asteroidu. Už je na Zemi

Japonská vesmírná sonda Hajabusa po sedmi letech přistála na Zemi. V rámci vesmírné mise se snažila odebrat vzorky z asteroidu.
14.06.2010 10:15 |

Schránka s kousky asteroidu dopadla na Zemi

Australští odborníci v pondělí v ranních hodinách vylovili z moře kapsli, která by podle předpokladů měla obsahovat kosuky asteroidu.
14.06.2010 13:40 |

Mise za miliardu eur: sonda proletí těsně kolem asteroidu

Evropská kosmická loď Rosetta se tuto sobotu dostane do těsné blízkosti asteroidu, který chtějí astronomové prozkoumat. Rosetta byla do kosmu vypuštěna už v roce 2004.
08.07.2010 05:55 |

NASA našla kolem Země 25 000 nových asteroidů

Obáváte se dopadu asteroidu na Zemi? NASA díky novému teleskopu WISE objevila nedaleko naší planety dalších 25 000 vesmírných balvanů.
27.07.2010 01:30 |

Potvrzeno. Japonská sonda nabrala prach z asteroidu

Mise japonské sondy Hajabusa (Sokol), která se v červnu vrátila na Zemi se vzorky z asteroidu Itokawa, byla úspěšná.
16.11.2010 11:25 |

Zasáhne Zemi asteroid? Obava je na místě, tvrdí vědci!

Že jsou všechny zprávy o ničivé srážce asteroidu se Zemí jen nafouknutou bublinou? Omyl! Země nemá neprůstřelnou vestu a v nejbližších desetiletích jí reálně hrozí hned několik střetnutí s ohromnými vesmírnými balvany. A šance na ničivé střetnutí je až čtyřtisíckrát větší než šance vyhrát ve Sportce. „Obava z dopadu asteroidů je v principu na místě,“ řekl k tomu uznávaný astrofyzik Jiří Grygar!
21.02.2011 06:10 |

Osobnosti: Jiří Grygar (29 článků)

NASA: K Zemi se blíží 4700 asteroidů. Mohou znamenat nebezpečí

Kolem 4700 asteroidů je natolik blízko a mají takovou velikost, že mohou znamenat hrozbu pro Zemi. S odvoláním na údaje získané z jednoho svého vesmírného teleskopu to ve středu uvedl americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Není to ale podle ústavu důvod k panice.
17.05.2012 21:10 |

Dinosaury prý zabila sopečná činnost, ne pád meteoritu

Dinosauři vymřeli kvůli sopkám, které vybuchly v Indii před 65 milióny lety, tvrdí nová studie. Teorie hovořící o okamžitém vymření dinosaurů po pádu meteoritu na Zemi tak dostává další možnou trhlinu. Podle nedávných nálezů dinosauři mohli žít ještě půl miliónu let po pádu meteoritu.
06.05.2009 19:40 |

Blbouni nejapní hromadně vymírali ve vlastních výkalech

Ještě před čtyřmi a půl tisíci let byli zvláštní ptáci známí jako blbouni nejapní velmi hojným druhem na Mauriciu. Jenže stav druhu vědecky pojmenovaného jako dronte (dodo) mauricijský před 4,2 tisíce let prudce poklesl. Nizozemští vědci zřejmě přišli na to, proč k tomu došlo. Přišlo šedesátileté sucho, které jezera na ostrově proměnilo v nádrže s kaší z výkalů těchto ptáků. A ti tak hromadně začali vymírat.
04.05.2015 09:05 |

Dinosauří trable. Proč jim ovládnutí světa trvalo více než 30 milionů let?

Dinosauři bývají označováni za vládce druhohor. Oprávněně. Po dobu téměř 150 milionů let ovládali přední příčky prakticky ve všech suchozemských ekosystémech. Na pomalu se prosazující savce a ptáky zbyly jen okrajové životní strategie jako hmyzožravost nebo noční aktivita. Pro představu – od slavného vymření dinosaurů uplynulo "jen" asi 65 milionů let, necelá polovina doby dinosauřího kralování!
04.08.2015 19:30 |

Proč mají dinosauři podivné rohy a štíty? Kvůli sexu!

Paleozoologové mnoho let spekulují o tom, proč mají někteří dinosauři tolik bizarních výrůstků na svém těle. Primárně se nabízí, že slouží jako ochrana před predátory. Jenže podle nejnovějších výzkumů může za tyto útvary spíš sexuální výběr a konkurence. Tak jak je tomu u některých dnes žijících obratlovců.
27.01.2016 16:05 |

Češi začnou vymírat, v roce 2101 bude mít ČR jen 7,5 miliónu obyvatel

V České republice začne v nejbližších letech klesat počet obyvatel; v roce 2101 by jich mělo být o tři milióny méně, než je dnešních 10,5 miliónu. Podle projekce demografického vývoje, kterou připravil Český statistický úřad (ČSÚ), by se na přelomu století měl průměrný věk obyvatel pohybovat kolem 50 let a třetina obyvatel by měla být starší 65 let. Podle ČSÚ tak bude druhá polovina století v ČR patřit seniorům.
23.07.2013 11:25 |

Hudební průmysl pláče, "dinosauři" dostanou zpět práva na desky

Na hudební průmysl se řítí další pohroma. Rockoví a popoví veteráni, kteří bývají s nadsázkou označováni jako "dinosauři", se podle amerických zákonů dostanou po 35 letech k právům na alba ze sedmdesátých let, která jsou velmi podstatnou součástí zisků labelů.
05.09.2011 14:55 |