Čína vyslala do vesmíru první kvantový satelit na světě. Bude se jí velmi hodit

Čína udělala další významný krok v rámci svého ambiciozního vesmírného programu. Do vesmíru v úterý vypustila vůbec první kvantový satelit na světě. Nejde přitom jen o technologický pokrok, tato technologie pomůže Číně k bezpečnému přenosu vysoce citlivých dat.
16.08.2016 18:50 |

Čína poslala do vesmíru svou první sondu. Měla by přistát na Měsíci

Čína vyslala do vesmíru svou první sondu, která má přistát na Měsíci. Robotické vozítko, které má zkoumat povrch souputníka Země, bylo na základě internetového hlasování veřejnosti pojmenováno Nefritový králík. Sonda vzlétla na palubě raketoplánu Dlouhý pochod, který odstartoval ze základny u města Si-čchan na jihozápadě Číny v pondělí v 01:30 místního času (neděle 18:30 SEČ). O startu informovala čínská státní televize. Čína vyslala k Měsíci již dvě sondy, které ale kolem něj jen obíhaly.
01.12.2013 21:10 |

Vědci pozorovali kvantový paradox kočky Šklíby

Zahraniční tým vědců uspořádal experiment, díky kterému pozoroval magnetický moment neutronu nezávisle na jeho poloze. Tento jev má mnohem lidštější název, říká se mu kvantový paradox kočky Šklíby. S výsledky svého pokusu se odborníci podělili příspěvkem v časopise Nature Communications.
31.07.2014 11:35 |

Česko má ve vesmíru první nanodružici: Na oběžné dráze bude experimentovat

Česko má ve vesmíru svou první technologickou nanodružici. Satelit VZLUSAT-1, který v pátek na oběžnou dráhu kolem Země vynesla indická raketa PSLV-C38, funguje správně a vědci jsou s ním v kontaktu. Na svých internetových stránkách o tom informoval český Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLU), který tento malý satelit vyvinul ve spolupráci s českými firmami a univerzitami.
26.06.2017 18:20 |

Čína vyslala do vesmíru dva astronauty. V Nebeském paláci budou experimentovat

Čína vyslala ke své experimentální laboratoři Tchien-kung 2 na oběžnou dráhu kosmickou loď Šen-čou 11 se dvěma sými kosmonauty. Dvojice stráví na misi třicet dní, během nichž bude provádět mimo jiné lékařské experimenty.
17.10.2016 11:20 |

Krok k levnějším letům do vesmíru. SpaceX vyslala na orbitu 'použitou' raketu

Představte si, kolik by asi stály letenky, kdyby dopravci mohli použít letadlo jen jednou a ke každému dalšímu letu si museli pořizovat nový stroj. Přesně tak je to i s cestováním do vesmíru. Soukromé společnosti SpaceX se však podařilo udělat velký krok k levnějším letům na orbitu. Do vesmíru vyslala raketu s již použitým stupněm.
31.03.2017 10:45 |

Evropa vyslala do vesmíru obří infračervený dalekohled

Evropská vesmírná agentura vyslala do kosmu největší infračervený teleskop Herschel a satelit Planck.
14.05.2009 16:55 |

Japoncům se porouchal satelit, kterým tajně sledovali KLDR

Japoncům se porouchal satelit schopný provádět špionáž bez ohledu na počasí, jaké v pozorované zemi vládne. Japonci satelit používali na sledování Korejské lidově demokratické republiky, informoval v neděli deník Jomiuri Šimbun.
29.08.2010 16:10 |

Číňané odeslali kvantovou zprávu na vzdálenost dvanácti set kilometrů

Čínským vědcům se podařilo odeslat šifrovanou zprávu na vzdálenost 1 200 kilometrů. To je vůbec největší vzdálenost zatím dosažená na povrchu zemském. Umožnil to kvantový satelit, který byl uveden do provozu loni. A fyzikálně využívá jev pojmenovaný Einsteinem jako kvantové provázání.
23.06.2017 17:30 |

Indové vynesli do vesmíru první český technologický satelit

Indická raketa PSLV-C38 v pátek časně ráno SELČ vynesla na oběžnou dráhu kolem Země první českou technologickou nanodružici VZLUSAT-1. Na svých internetových stránkách o tom informoval český Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLU), který tento malý satelit vyvinul ve spolupráci s českými firmami a univerzitami.
23.06.2017 11:05 |

Největší špionážní satelit vypustily USA

ojenské letectvo Spojených států krátce před půlnocí vypustilo do vesmíru nový špionážní satelit, který je podle tiskové zprávy Národní agentury pro letecký průzkum (NRO) označován za největší na světě.
22.11.2010 14:20 |

USA vyslaly do vesmíru satelit k protiraketové obraně

Z floridského Mysu Canaveral v sobotu odstartovala raketa Atlas 5, která na oběžnou dráhu vynese první satelit, jenž se stane součástí nového systému americké protiraketové obrany. Oznámila to agentura Reuters.
07.05.2011 23:00 |

USA vyslaly do vesmíru satelit k protiraketové obraně

Z floridského Mysu Canaveral dnes odstartovala raketa Atlas 5, která na oběžnou dráhu vynese první satelit, jenž se stane součástí nového systému americké protiraketové obrany.
10.05.2011 09:10 |

Čína vypustila do vesmíru dvě družice!

Čína vypustila na oběžnou dráhu další dva satelity určené pro vlastní navigační systém. Do vesmíru je vynesla raketa Dlouhý pochod 4B (Čchang-čeng-4B), která odstartovala z vesmírného střediska Si-čchang na jihozápadě země, informovala dnes agentura Nová Čína.
26.07.2015 13:50 |

Může mobil řídit satelit? Nejspíše ano a k tomu vyfotí Zemi

Britští vědci vypustí na oběžnou dráhu mobilní telefon, aby zjistili, zda může fungovat ve vesmíru a řídit malý satelit. Během mise koncem letošního roku by měl mobil také pořizovat snímky Země.
26.01.2011 11:05 |

Falcon dostal do vesmíru satelit. Při přistání se roztříštil o plošinu

Po čtyřech odkladech startu vynesla dnes nosná raketa Falcon 9 americké společnosti SpaceX úspěšně na oběžnou dráhu telekomunikační satelit lucemburské společnosti SES. Prvnímu stupni nosné rakety se ale opět nepodařilo přistát na plovoucí přistávací plošině v Atlantiku asi 640 kilometrů od pobřeží Floridy, informovala agentura Reuters.
05.03.2016 08:20 |

Zmizení boeingu s 239 lidmi: Satelit objevil trosky letadla?

Pátrání po zmizelém Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines pokračovalo i ve středu. A na samotný závěr dne si svůj objev přichystala Čína. Její satelit prý našel trosky letadla - dokládat to mají tři zveřejněné snímky neznámých objektů, pohybujících se v moři.
12.03.2014 23:40 |

První Číňan ve vesmíru přiznal, že astronauti jedli psí maso

Kosmonaut Jang Li-wej je prvním Číňanem, který se dostal do vesmíru. V roce 2003 stál v čele skupiny Šen-čou 5 a Čína se tak stala třetí zemí na světě, která uskutečnila samostatnou cestu do vesmíru. Podle jeho slov jsou lidé často zvědaví, co astronauti na vesmírných cestách jedí. Li-wej po letech uvedl, že konzumovali „normální“ jídlo - kuřata, ryby... a psy.
14.05.2010 10:55 |

Čína vyšle do vesmíru první ženu

Čína vyšle v Nebeské lodi do vesmíru první ženu. Bude jí třiatřicetiletá Liou Jang.
15.06.2012 09:10 |

Čína vyslala do vesmíru dva kosmonauty. V Nebeském paláci budou měsíc

Z čínského kosmodromu v poušti Gobi na severu Číny v pondělí odstartovala do vesmíru čínská kosmická loď Šen-čou 11 se dvěma čínskými kosmonauty. Záběry startující rakety přenášela v přímém přenosu čínská státní televize. Raketa směřující k čínské experimentální laboratoři Tchien-kung 2 odstartovala v půl osmé místního času (v 1:30 českého času).
17.10.2016 07:00 |