Čeští vědci překvapili svět. Zjistili, proč se rakovina pacientům vrací

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně zjistili, že slučování nádorových buněk v lidském těle je škodlivé, a nikoli prospěšné, jak se experti dosud domnívali. Pohlcením jedné buňky druhou vznikají nádorové buňky, které nezničí ani ta nejagresivnější forma léčby. Navíc se kvůli tomu může vracet rakovina.
18.03.2016 13:25 |

Jak vzniká rakovina? Čeští vědci zjistili, proč mohou buňky tvořit nádory

Čeští, australští a novozélandští vědci zjistili, co potřebují rakovinné buňky k tomu, aby vytvářely nádory, rychle se množily a snadněji překonávaly nepříznivé podmínky. Objev může podle molekulárního biologa Jiřího Neužila z Griffithovy univerzity v Austrálii a pražské Akademie věd ČR přinést i nový pohled na důležité aspekty buněčné biologie.
28.01.2015 13:31 |

Proč to bez zeleniny nejde?

Sněz tu zeleninu! Také jste jako malé děti často slýchávaly tuto větu, kterou teď s oblibou opakujete svým ratolestem u oběda? Snažíte se jim vysvětlit, proč to bez zeleniny nejde a trpělivě vyčkáváte, dokud z jejich talíře nezmizí poslední kousek? Možná ale i vám uniká pravá podstata toho, proč je zelenina pro naše zdraví tak důležitá a proč by rozhodně neměla v našem jídelníčku chybět. Pojďme společně najít odpověď na tuto otázku. Prostřednictvím dnešního článku se dozvíte, proč to bez zeleniny nejde a proč byste měli dbát důraz na to, aby se v dostatečné míře vyskytovala nejen ve vašem jídelníčku,  ale i jídelníčku vašich dětí. Proč to bez zeleniny nejde aneb nepostradatelná součást jídelníčku Určitě víte, že je zelenina nedílnou součástí naší stravy. Napadlo vás ale někdy zamyslet se nad tím, proč tomu tak je? Proč zeleninu ke svému životu potřebujeme? A proč to bez zeleniny nejde? Odpovědi skrývají následující řádky! Vitamíny V první řadě nutno zmínit, že zelenina obsahuje vysoké množství vitamínů. Je bohatá především na karotenoidy neboli provitamín A, který můžeme najít například v mrkvi, rajčatech, brokolici, kapustě nebo špenátu. Mimo jiné obsahuje vitamíny B, vitamín C nebo  vitamín K. Aby nedocházelo ke ztrátě důležitých vitamínů, musíme si dávat pozor, jakým způsobem zeleninu upravujeme. Minerální látky Dalším důvodem, proč to bez zeleniny nejde a proč bychom jí měli konzumovat v dostatečné míře, jsou minerální látky. Ty se samozřejmě liší zelenina od zeleniny, a proto je důležité, aby se na vašem talíři pokud možno objevovaly všechny druhy. Nedostatek hořčíku může vyřešit konzumace petržele, špenátu nebo kedlubny. Pokud potřebujete doplnit vápník, dopřejte si petržel, mrkev nebo zelí. Železo vám dodá pórek, špenát, petržel nebo kedlubna. Měď hledejte v zeleném hrášku nebo paprice. Příspěvek Proč to bez zeleniny nejde? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
05.10.2016 18:20 |

Bankovky, účtenky a papír: To všechno ničí plodnost, varují čeští vědci

Čeští vědci zjistili, že látka bisfenol S, která je často obsažená například ve výrobcích z plastů, ohrožuje plodnost. Ve své studii, kterou vydal renomovaný vědecký časopis Scientific Reports, vědci dokládají, že bisfenol S poškozuje vajíčka prasat podobně závažně jako jeho škodlivý předchůdce bisfenol A, známý jako BPA. ČTK to ve středu sdělil mluvčí České zemědělské univerzity (ČZU) v Praze Josef Beránek.
29.03.2017 15:55 |

Osobnosti: Josef Beránek (12 článků)

Dinosauři se líhli z vajíček až po půl roce, překvapili američtí vědci

Mláďata dinosaurů se z vajíček líhla po třech až šesti měsících. Dosud se přitom vědci domnívali, že to bylo podstatně dříve. Nový objev zveřejnili vědci v odborném časopise americké akademie věd (PNAS) Proceedings.
02.01.2017 21:55 |

Vědci zjistili, proč jsou některé ženy a muži více přitažliví a mají více sexu!

Víte, proč někteří muži mají ty nejkrásnější ženy, i když nejsou sami příliš atraktivní? A proč některé ženy mají takový úspěch u mužů, ač se ani zdaleka nepodobají královnám krásy? Vědci zjistili, že sexuální přitažlivost je ovlivněna tzv. feromony, tedy ona pověstná chemie.
07.01.2016 07:05 |

26.02.2016 07:05 |

08.04.2016 07:00 |

Vědci: Rakovina trápila lidi už před 2 miliony let!

Rakovina není vyloženě moderní nemoc, je na světě od »úsvitu věků«. První důkazy o tom zveřejnili vědci z Witwatersrandské university v JAR, kteří našli zárodky rakoviny ve zkamenělinách předchůdců člověka – homininů. Fragment chodidla, který dostali vědci k výzkumu, byl starý 1,7 milionu let, úlomek z páteře skoro dva miliony roků!
08.08.2016 08:15 |

Čeští vědci: Psi vnímají magnetické pole země

Psi vnímají magnetické pole Země. S tímto objevem přišli čeští vědci z České zemědělské univerzity společně s kolegy z německé University Duisburg-Essen, výsledky jejichž práce vyjdou v renomovaném vědeckém časopise Frontiers in Zoology. Když je magnetické pole klidné, natáčejí se psi při vyměšování severojižním směrem. O objevu informoval mluvčí univerzity Josef Beránek. Natočení těla v severojižní orientaci už čeští badatelé dříve zjistili třeba u kaprů nebo kachen.
03.01.2014 13:30 |

Osobnosti: Josef Beránek (12 článků)

Český objev v léčbě rakoviny: Pacientům nevypadají vlasy!

Strach z chemoterapie jako léčby rakoviny bude možná brzy minulostí. Čeští vědci vyvinuli tzv. šetrnou chemoterapii s výrazně omezenými vedlejšími účinky! Neoslabuje imunitní systém a pacientům při ní nepadají vlasy.
10.01.2012 12:10 |

Čeští vědci pomohli odhalit, jak lithium pomáhá pacientům s bipolární poruchou

Čeští vědci se podíleli na objevu, který by mohl usnadnit léčbu bipolární poruchy, která bývá laicky nazývána maniodepresivní psychózou. Odborníci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) se zapojili do studie, která potvrdila genetickou souvislost reakce na lithium, které se užívá při léčbě. Výsledky prezentoval odborný časopis The Lancet a v úterý o nich informoval mluvčí ústavu Jan Červenka.
23.02.2016 13:35 |

Čeští vědci podali rekordní počet patentů, za Evropou ale zaostávají

Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) zaznamenal loni rekordní počet patentových přihlášek. Čeští vědci přišli pro 984 registrací. Nejvíce patentů zaznamenaly obory organické chemie, skladování, lékařství a dopravy. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) však čeští vědci zaostávají za ostatními státy Evropy.
08.04.2014 19:20 |

Hrozba žen: Rakovina děložního čípku

Hrozba, ze které má každý husí kůži. Rakovina! Pro nás, ženy, především dvě noční můry: rakovina prsou a rakovina plic.
09.06.2012 13:10 |

Vyšla nová kniha o lékařské etice. Budou se doktoři k pacientům chovat lépe?

Čeští lékaři konečně dostanou do rukou knihu, ze které se mohou naučit leccos o komunikaci s pacienty. Čeští nemocní se tak možná dočkají slušnějšího přístupu i tam, kde dosud razili heslo: Není důležité, jak se na pacienta tvářím, ale jestli ho uzdravím. V knize najdou doktoři kapitolu, jak se chovat k VIP pacientům, tzv. kulichům, mezi něž podle autora knihy patří celebrity nebo lokální politici.
14.12.2011 11:10 |

Čeští lékaři svým pacientům odeslali již více než 2 miliony CGMesek

Moderní a bezpečnou komunikaci s pacienty přes CGMesky využívá už více než 700 zdravotnických zařízení v České republice. Prostřednictvím této služby od společnosti CompuGroup Medical Česká republika (CGM) poslali čeští lékaři svým pacientům více než 2 miliony zpráv. Zdravotnickým zařízením pomáhá především s organizací lékařských prohlídek, s upozorněním pacientů na blížící se termín prohlídky nebo s rozesílání oznámení o změnách ordinační doby či o dovolené lékaře.
29.11.2016 17:40 |

Vědci zjistili, proč jsou medvědi zdraví i přes vrstvy tuku. Pomůže to i nám

Polovinu tělesné váhy ledních medvědů tvoří tuk. Vysoká hladina cholesterolu v krvi jim však nečiní žádné zdravotní obtíže. Američtí vědci z univerzity v Berkeley nyní zjistili, proč tomu tak je.
10.05.2014 07:35 |

4 důvody, proč je snídaně důležitá

Ze všech stran na nás útočí reklamy prezentující sušenky pro dobrý start do nového dne, které si můžete dát k snídani a skvěle se tak připravit na celý den. I každé malé dítě ví, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne a s radostí vám o této povinnosti poreferuje – vždyť i jeho maminka každé ráno poučuje, že se musí pořádně nasnídat, aby mělo dostatek síly poprat se s dobrodružstvím! Proč je snídaně důležitá a proč bychom právě tohle jídlo neměli podceňovat? To si povíme v dnešním článku! Proč vlastně musíme snídat? Nejen reklamy v televizi, ale i v obchody nám dávají jasně najevo, že snídaně je jedno z mála jídel, na kterém bychom si měli dát obzvlášť záležet. Není se proto čemu divit, že si můžete pořídit tolik chutných pokrmů, které nám dodají energii i chuť postavit se čelem každodenním problémům, starostem v práci a povinnostem, které na nás číhají na každém kroku. Teď už se ale pojďme podívat, proč je snídaně důležitá a proč byste měli snídat ve velkém stylu! Proč je snídaně důležitá? Máme hned 4 důvody! Prozradíme vám, proč se je snídaně nejdůležitějším jídlem dne. Věřte, že si tohle označení vysloužila právem! Důvod první: Kdo snídá, je chytřejší! Vědci se jasně shodují na tom, že ten, kdo si ráno dopřál kvalitní a obsahově vydatnou snídani, prokázal daleko vyšší procentuální úspěšnost u paměťových či poznávacích testů nežli ten, který se na snídani jednoduše vykašlal. Důvod druhý: Nasnídejte se a hubněte! Zní to možná protichůdně, ale i tohle je pravda! Pokud si každé ráno najdete čas na pořádnou snídani, pak budete daleko štíhlejší nežli ti, kteří své ráno nastartují například jen hrníčkem silné kávy. Je dokázáno, že kdo ráno snídá, ten se celkově stravuje mnohem zdravěji nežli ten, kdo snídani podceňuje. Důvod třetí: Dopřejte si snídani a přestaňte kouřit!... Čtěte více Příspěvek 4 důvody, proč je snídaně důležitá pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
27.09.2016 18:10 |

Vědci přišli na to, jak omezit vypadávání vlasů při chemoterapii

Němečtí vědci přišli s revolučním objevem, který zabrání vypadávání vlasů, ke kterému dochází v průběhu chemoterapie. Vědci pacientům nasazují speciální chladící čepice, které snižují teplotu kůže na hlavě. Nemocní díky tomu přijímají méně léků, které společně s rakovinnými buňkami likvidují i buňky vlasových kořínků.
28.05.2015 15:36 |

Vědci zjistili, proč nás tolik rozčilují telefonní hovory jiných lidí

Když se v MHD někdo těsně vedle vás vybavuje mobilem, i klidná povaha začíná kypět - a zdá se, že právem. Američtí vědci totiž zjistili, že poslouchat jen půlku konverzace narušuje naše soustředění mnohem více, než když slyšíme obě zúčastněné strany.
26.09.2010 18:25 |