Čeští vědci našli klíč od ztráty zraku. Gen slepoty z Klatovska už zaujal svět

Vědci z České republiky objevili gen, jehož mutace způsobují vážnou dědičnou vadu oční rohovky. Postižení mohou oslepnout. Objev umožní snáze určit diagnózu a v budoucnu snad i cílenou léčbu. Mutace vzešla od společného předka z Klatovska. Výsledky patnáctiletého výzkumu Ústavu dědičných metabolických poruch 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice, na němž se podílel tým University College London, publikoval v první půli ledna prestižní časopis The American Journal of Human Genetics. Sdělil to šéf týmu docent Stanislav Kmoch.
22.01.2016 11:10 |

Vědci objevili nový gen, který slibuje pokrok při léčbě rakoviny vaječníků

Vědci z Velké Británie objevili u myší gen, který – pokud je poškozen - potenciálně zvyšuje riziko vzniku rakoviny vaječníků. Pokud by gen fungoval podobně i u lidí, bylo by podle vědců v budoucnu možné provádět u žen nová vyšetření. Na svých stránkách o tom informovala BBC.
05.09.2013 13:10 |

Objev ruských vědců: Našli gen „chladnokrevných zabijáků“

Ruští vědci našli „zabijácký gen“, jenž ovlivňuje jednání lidí, kteří jsou schopni chladnokrevně vraždit. Dodnes se prý mělo za to, že chladnokrevné vraždy jsou spojeny se syndromem ADHD (hyperkinetická porucha). Své výsledky vědci zveřejnili v odborném časopise Journal of Criminal Justice.
31.10.2015 07:35 |

Skupina Gen 2000 vydala Blues posledního pražského upíra

Skupina Gen fungovala na počátku osmdesátých let. V roce 2000 ji její členové začali oživovat a na scénu se vrátila pod rozšířeným jménem Gen 2000. Se zpěvákem Jindrou Vobořilem jsme se bavili o kapele i o jeho dalších hudeních zkušenostech.
21.05.2009 10:05 |

Bobt - gen, který kastruje rostliny

Tým českých, amerických a německých vědců našel gen, který zřejmě brání tvorbě pylu u luční byliny silenky obecné. Objev podle nich pomůže objasnit evoluci pohlavnosti u rostlin. Gen, kterému dali jméno "bobt", bude využitelný také v zemědělství, protože při šlechtění osiva se často využívají geny se stejnou funkcí, uvedl dnes tiskový odbor Akademie věd.
18.03.2012 14:15 |

ČT: Nový GEN začne portrétem Hany Zagorové. Další díly točí David Černý či Jiří Mádl

Nejrozsáhlejší dokumentární projekt České televize GEN – Galerie elity národa – se vrací. Od 15. ledna nabídne Česká televize v hlavním vysílacím čase, každou neděli od 20.00, na ČT1 portréty významných českých osobností očima předních českých režisérů, ale i režijních debutantů. Nová řada GENu odstartuje portrétem zpěvačky Hany Zagorové, který vznikl v režii autora projektu GEN Fera Feniče.
11.01.2017 07:40 |

Osobnosti: Jiří Mádl (353 článků) , Hana Zagorová (345 článků) , David Černý (233 článků) , Jiří Černý (43 článků) , Jiří Černý (43 článků)

Vědci objevili "gen opilosti"

Vědci objevili gen, který určuje, jak rychle nám alkohol stoupne do hlavy.
22.10.2010 08:45 |

Je v DNA kromaňonce gen neandrtálců? Vědci odpoví analýzou kostí z Moravy

Vědci úplně poprvé provedou analýzu DNA kostí kromaňonce nalezené v roce 1882 obce Mladeč, ležící na Moravě. Objevené ostatky předchůdce moderního člověka jsou staré 35 tisíc let a jde o nejstarší nález tělesných pozůstatků kromaňonců v Evropě. Vědce zajímá, jaký podíl mají v DNA tohoto typu člověka neandrtálský gen.
14.07.2015 19:16 |

Vědci ze slin a moči poznají, kdy zemřeme! Gen objevili omylem

Američtí výzkumníci zkoumali geny kvůli Parkinsonově a Alzheimerově chorobě, místo toho našli gen, který ovládá naše biologické hodiny a dá se podle něj určit, kdy zemřeme. Ten se dá zjistit odběrem slin a prozkoumáním DNA.
20.11.2012 06:40 |

Souvisí dlouhodobé užívání aspirinu se vznikem slepoty?

Výzkum ukázal na to, že dlouhodobé užívání aspirinu, např. pacienty trpícími potížemi se srdcem, může mít určitou spojitost se zdravotními změnami vedoucími ke ztrátě zraku. Na svých stránkách o tom informovala BBC.
25.01.2013 11:17 |

Policie obvinila muže z Klatovska z rekordních 46 loupeží

Policisté z Plzeňského kraje uzavřeli sérii desítek přepadení bank, pošt a sázkových kanceláří spáchaných jediným člověkem na území celého Česka. Ze 46 loupeží viní devětadvacetiletého muže z Klatovska, který si "vydělal" celkem 6,3 milionu Kč.
28.12.2010 13:45 |

Klatovská veřejnost rozdělena na dva póly. Důvod? Vyhláška omezující provoz barů

Klatovská radnice vyhlásila boj hazardu, hernám a rušení nočního klidu a vandalům, kteří demolují město při ranních opileckých cestách z barů a hospod zavedením nové vyhlášky, upravující otevírací dobu. Zatímco většině obyvatel se vyhláška zamlouvá, majitelé postižených podniků a někteří jejich štamgasti sepsali petici, kde požadují zrušení vyhlášky. Město jim ovšem nehodlá stoupit, řekl pro ParlamentníListy.cz místostarosta Jiří Štancl.
14.09.2011 18:05 |

Muž (37) z Klatovska zneužíval svou dceru, soud ho poslal do vazby

Muž z Klatovska podle policie sexuálně zneužíval svou nezletilou dceru. Soud nyní rozhodl o jeho umístění do vazby, protože ovlivňoval svědky případu.
07.06.2012 13:35 |

Senior z Klatovska měl hlídat dva chlapce, místo toho je rok sexuálně zneužíval!

Téměř rok trvalo sexuální zneužívá dvou nezletilých chlapců seniorem z Klatovska. Rodina muži děti svěřila na hlídání. Případ nyní vyšetřuje policie.
11.11.2016 15:50 |

Ivanka Trump zařizuje zásnuby na klíč

Perfektní svatbu na klíč umí zařídit na Manhattanu stovky firem. Ale dokonalé zásnuby pro nervózní či zmatené muže, kteří se v klenotnictví při výběru prstenu pohybují jako sloni v porcelánu, to umí jen Ivanka Trump . Začala totiž podnikat v zásnubách na klíč. A nachystá nejen kroužek s diamantem, ale také dokonalou restauraci s nápaditým menu a hotelový pokoj se záplavou růží a nejlepšího šampaňského.
03.12.2009 20:15 |

Osobnosti: Ivanka Trump (127 článků)

Vědci objevili gen, který může za krátké nohy u jezevčíků

Jeden nadbytečný gen způsobuje, že jezevčíci, baseti a jim podobní psi mají tak krátké nohy. Podle vědců může objev tohoto genu pomoci i při vysvětlení nanismu u lidí. Zdá se, že většina psů má jen jednu kopii genu, který spolupracuje na růstu. Skoro dvacet plemen krátkonohých psů má ale ještě druhou, mírně pozměněnou variantu genu zvaného FGF 4. A právě ten asi ovlivňuje délku jejich končetin.
21.07.2009 10:30 |

Vědci objevili zázračný gen mládí

Kosmetický průmysl zažívá velkou revoluci. Vědcům z laboratoří Avon Cosmetics se podařilo objevit gen mládí. Dejte sbohem vráskám a ochablé pleti.
20.09.2011 09:20 |

Čeští vědci podali rekordní počet patentů, za Evropou ale zaostávají

Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) zaznamenal loni rekordní počet patentových přihlášek. Čeští vědci přišli pro 984 registrací. Nejvíce patentů zaznamenaly obory organické chemie, skladování, lékařství a dopravy. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) však čeští vědci zaostávají za ostatními státy Evropy.
08.04.2014 19:20 |

Šokující objev: Vědci našli gen gayů!

Budou nové genetické objevy z Chicaga znamenat průlom v přijímání homosexuality těmi, kdo ji považují za volbu, kterou lze změnit? Nebo snad povedou k prenatálním genetickým testům, aby se matky vyhnuly homosexuálním synům? Těžko říct. Zřejmě nikoli. Jedno je však jisté, illinoiští vědci mají důkaz, že je mužská homosexualita podmíněna z velké části biologicky a v žádném případě není volbou jedince.
18.02.2014 09:05 |

Největší mýty o zraku: Kazí televize oči? Skutečně pomáhá mrkev?

Zrak je jedním z nejdůležitějších smyslů. Asi 80 % informací o světě vnímáme právě očima. Ztráta či poškození zraku proto znamená obrovské omezení v jakékoli naší činnosti.
08.06.2012 05:10 |