Čeští vědci: Naměřili jsme na Antarktidě rekordní teplo, bylo skoro 18 °C

Automatická měřicí stanice Masarykovy univerzity loni v březnu nejspíš zachytila dosud nejvyšší naměřenou teplotu v Antarktidě: 17,8 stupně Celsia. Mezinárodního uznání se rekordu dostane po ověření přístrojů a publikaci. Vědci obsluhují stanici jednou ročně, zaznamenaný údaj tak z paměti zařízení vyzvedla až letošní expedice, která se z Antarktidy vrátila minulý týden.
22.02.2016 11:35 |

Čeští výzkumníci naměřili v Antarktidě vůbec nejvyšší teplotu: 17,8 stupně Celsia

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně v rámci pobytu na ostrově Jamese Rosse na Antarktidě přivezli důkaz o dosud nejvyšší teplotě, která byla v Antarktidě zaznamenána. Nový rekord má hodnotu 17,8 stupně Celsia, je z loňského března a bude uznán po ověření měřicích přístrojů a publikování. Vědci rovněž objevili a popsali nový druh antarktické bakterie, která žije v půdě.
22.02.2016 12:00 |

Nový světový teplotní rekord: Neuvěříte, kolik naměřili vědci na Antarktidě stupňů! A víte, kdy bylo nejchladněji v Česku?

Z toho doslova mrazí! Na Antarktidě nedávno vědci naměřili neuvěřitelných minus 93 stupňů Celsia, tedy úplně nejméně ever.
10.12.2013 14:25 |

Vědci naměřili v Antarktidě rekordní mráz, minus 93,2 stupně

Nejchladnější místo světa má nový teplotní rekord. Vědci naměřili v oblasti věčného ledu Antarktidy teplotu minus 93,2 stupně Celsia, což je rozdíl čtyř stupňů oproti předchozímu rekordu. Výsledky zkoumání teplot na různých místech Antarktidy zveřejnili vědci v pondělí na zasedání Americké geofyzikální unie v San Francisku.
10.12.2013 15:05 |

Čeští vědci zbořili mýty o Antarktidě. Bývaly tu lesy, rostliny, dinosauři a dvoumetroví tučňáci

Lidé mají o Antarktidě představu jako o kontinentu věčného sněhu a ledu. Jenže před 35 miliony let tu byly husté lesy, bohatá flóra a desítky rozmanitých živočichů na pevnině i ve vodě. Teplota dosahovala 15-17 stupňů, po Antarktidě se pohybovali dvoumetroví tučňáci, dinosauři či mořští ještěři. Lepšímu poznání pravěké Antarktidy přispěl několikaletý výzkum českých vědců. Výsledky jejich badatelského úsilí jsou nyní k vidění i v Česku, v pražském Chlupáčově muzeu historie Země. "Ještě před půl milionem let se v některých částech Antarktidy dařilo menším stromům," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Radek Vodrážka, geolog, jenž na kontinentu učinil několik světově významných objevů.
21.10.2015 15:35 |

Na Antarktidě bylo teplo a dalo se tam koupat. Téměř jako ve Španělsku

Kdybyste se ocitli na Antarktidě před 40 nebo 50 miliony let, bylo by vám tam docela teplo. Podle nové studie tam v období Eocénu vládlo počasí téměř jako ve Španělsku.
23.04.2014 16:00 |

Čeští vědci objevili v Antarktidě část kostry pravěkého ještěra

Čeští paleontologové objevili v Antarktidě část kostry druhohorního mořského ještěra - plesiosaura, která je stará zhruba 75 milionů let. Jako první také popsali několik nových druhů zkamenělých živočichů a rostlin, například nejstarší fosilní krytosemenné rostliny z Antarktidy. K nejcennějším nálezům patří kostry fosilních spongií - živočišných hub. Vědci z České geologické služby nasbírali v rámci mnohaletého výzkumu několik tisíc vzorků, které uložili do svých depozitářů.
19.09.2014 12:35 |

Češi dobyli Antarktidu! U jižního pólu naměřili teplotní rekord!

Neuvěřitelných 17,8 stupně Celsia v Antarktidě? Že to není možné? Ale ano! Rekordní teplotu na ledovém kontinentu, který obepíná jižní pól, naměřili vědci z Brna.
28.02.2016 12:05 |

Česká republika získala pravomoc spolurozhodovat o Antarktidě

Česká republika získala ve středu jako 29. země světa pravomoc spolurozhodovat o dění v Antarktidě, kde již léta provádí výzkum. Rozhodly o tom smluvní strany mezinárodní dohody o Antarktidě na zasedání v Bruselu.
29.05.2013 18:35 |

ČR má novou pravomoc: Může rozhodovat o Antarktidě

Česká republika jako 29. země světa získala pravomoc spolurozhodovat o dění v Antarktidě, kde již léta provádí výzkum. Rozhodly o tom smluvní strany mezinárodní dohody o Antarktidě na zasedání v Bruselu a informoval o tom tiskový odbor českého ministerstva zahraničí.
29.05.2013 19:30 |

Čeští vědci objevili v Antarktidě část kostry pravěkého ještěra

Čeští paleontologové objevili v Antarktidě část kostry druhohorního mořského ještěra - plesiosaura, která je stará zhruba 75 miliónů let. Jako první také popsali několik nových druhů zkamenělých živočichů a rostlin, například nejstarší fosilní krytosemenné rostliny z Antarktidy.
19.09.2014 12:45 |

Čeští vědci podali rekordní počet patentů, za Evropou ale zaostávají

Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) zaznamenal loni rekordní počet patentových přihlášek. Čeští vědci přišli pro 984 registrací. Nejvíce patentů zaznamenaly obory organické chemie, skladování, lékařství a dopravy. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) však čeští vědci zaostávají za ostatními státy Evropy.
08.04.2014 19:20 |

Velikonoční zajíček zamrzl, na Jizerce naměřili 22 stupňů pod nulou

Velikonoční pondělí se přikradlo v pořádně mrazivém hávu. V Olomouckém kraji v pondělí časně ráno padly na dvou místech více než 50 let staré teplotní rekordy. Mrazivé rekordní teploty naměřili meteorologové v Šumperku a Přerově. Teplotní rekordy padaly i v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Na Jizerce pak meteorologové naměřili na duben skoro neskutečných -22 stupňů Celsia.
09.04.2012 10:10 |

Padl světový teplotní rekord! Na Antarktidě naměřili neuvěřitelných - 93 °C!

Nejchladnější místo světa má nový teplotní rekord. Vědci naměřili v oblasti věčného ledu Antarktidy teplotu minus 93 stupňů Celsia, což je rozdíl téměř čtyř stupňů oproti předchozímu rekordu.
10.12.2013 06:50 |

Nejdražší je teplo v Liberci a nejlevnější v Pardubicích, Chrudimi a Hradci Králové

Poslanci mohou lidem ušetřit 14 miliard korun na účtech za teplo během příštích sedmi let, pokud prosadí povinnost dosahovat každoročně 1,5procentní úspory energie na straně distributorů energie a maloobchodních prodejců. Nejvíce za teplo nyní platí domácnosti v Liberci, kde jedna domácnost ročně za teplo zaplatí přes 28 tisíc korun, naopak v Pardubicích, Chrudimi a Hradci Králové zaplatí 17 tisíc korun, tedy o více než 10 tisíc korun méně.
03.02.2014 10:35 |

Ráno naměřili REKORDNÍ mrazy, ale opět se vrátí pařáky! Bude i přes 30 °C

Ráno byla pořádná kosa! Hned na několika místech republiky naměřili teploty okolo -5 °C! Vůbec nejchladněji bylo na šumavské Kvildě a Modravě. Přes den se ovšem už můžeme těšit na teploty atakující třicítky. Ještě větší teplo však bude o víkendu.
15.08.2013 10:40 |

Největší ledovec přežívá na Antarktidě už 13 let

Vědci NASA zjistili, že i po 13 letech v Antarktidě stále zůstává obří kus největšího světového ledovce B-15. Předpokládá se, že by mohl vydržet až 25 let.
08.04.2013 20:55 |

Výzkum českých biologů na Antarktidě se zdařil, prozkoumali 7300 parazitů

Letošní vědecká expedice na polární stanici J. G. Mendela na Rossově ostrově v Antarktidě je úspěšná a to i přes mnohé technické problémy. Vědci odebrali z odlovených ryb ke zkoumání kolem 7300 parazitů a zkoumali tání čtyř ledovců, mechy a lišejníky. Dnes to řekl biolog z Masarykovy univerzity v Brně Miloš Barták.
13.03.2014 19:15 |

VIDEO: Britský pár vyhrál miliardy, na oslavu ale letí nízkonákladovou aerolinkou

Ve světě v posledních týdnech padají rekordní jackpoty. V americké hře Powerball to byla desátá nejvyšší výhra v dějinách USA. Vítěz, který získal v přepočtu 6,5 miliardy korun, zatím není znám. O svou radost se ale podělil pár z Británie, který si odnesl z loterie EuroMillions v přepočtu 4,8 miliardy korun. Další články k tématu: Rekordní jackpot 190 milionů eur vyhrál jediný sázející Evropští sázkaři jsou v napětí. Rekordní jackpot nabobtnal a padne Sazka hrála o rekordní jackpot, na který ale nemá. Nepadl Sázkař z Vídně bude mít bohaté Vánoce: v loterii vyhrál rekordní jackpot
16.08.2012 11:20 |

FOTO Čeští vědci hledali pravěkou Antarktidu. Jejich objevy jsou pozoruhodné

Čeští vědci pátrali čtyři roky po pravěkých pozůstatcích na Antarktidě. Zjistili, že kontinent byl bohatý na faunu a flóru.
21.10.2015 15:35 |