Češi vyvíjí lék na „Grossovu nemoc“. Nadějí jsou kmenové buňky

Do dvou měsíců by měly být připravené publikace k první fázi vývoje léku proti ALS (Amyotrofická laterální skleróza), které podlehl například expremiér Stanislav Gross. Bojuje s ní i oslavovaný fyzik dneška – Stephen Hawking. Výsledky testů prý naznačují, že aplikace kmenových buněk může pacientům alespoň krátkodobě ulevit. Podle MF DNES se do testování zapojilo 28 pacientů a stálo zhruba 20 milionů korun.
16.01.2016 16:25 |

Osobnosti: Stephen Hawking (75 článků) , Stanislav Gross (705 článků)

Kmenové buňky zpomalují průběh Lou Gehrigovy choroby, zjistili čeští vědci

Internetový fenomén 'ALS Ice Bucket Challenge' začíná mít své výsledky. Tým vědců Ústavu experimentální medicíny Akademie věd (AV) věnující se výzkumu léčby amyotrofické laterální sklerózy (ALS, známá také jako Lou Gehrigova choroba) zjistil, že kmenové buňky mají na nemocné pozitivní účinky a zpomalují průběh této nevyléčitelné choroby. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v prestižním mezinárodním lékařském časopise Stem Cells.
28.08.2014 19:05 |

Kmenové buňky do kloubů? Je to šarlatánství, varují ortopedi

Tisíce lidí trápí bolesti kyčlí a kolen tak, že ani nemohou chodit. Touží po úlevě, a tak snadno uvěří slibům lékařů, že budou běhat jako dřív bez operace: prodáme vám kmenové buňky, vstříkneme je do kloubu, ony zmutují a nahradí chrupavku. Za třicet nebo padesát tisíc korun.
11.05.2015 03:55 |

Německému biologovi se podařilo omladit nervové buňky lidí

Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné „omladit“. Informuje o tom časopis Nature.
29.08.2009 08:30 |

Německý biolog omladil nervové buňky!

Další obrovský úspěch vědců! Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné »omladit «.
30.08.2009 06:35 |

Složili se na léčbu, kterou odmítla pojišťovna zaplatit: Lék nemoc zastavil, Ilonka (†24) ale zemřela!

Odumíraly jí nervové buňky. Zdravotní pojišťovna jí odmítla zaplatit lék, který by jí pomohl. Na její léčbu se tak složili obyčejní lidé. Lék zabral a nemoc zastavil. Ilona Vávrová (†24) přesto zemřela.
15.08.2016 12:15 |

Ilona (24) po léčbě nádoru mozku prosí o pomoc: Nadějí je jediný lék. Pojišťovna mi ho ale nezaplatí...

Odumírají jí nervové buňky. Stalo se tak po protonové léčbě nádoru mozku. Nadějí je jediný lék. Pojišťovna ho ale neuhradí. Ilona Vávrová (24) z Klatov na něj nemá peníze a prosí: „Pomozte mi.“
19.11.2015 12:45 |

Medicínská senzace: Vědci poprvé vytvořili buňky z klonovaných lidských embryí!

Blíží se doba, kdy vědci naklonují dokonalého člověka? Podle amerických biologů ano! Na konto si totiž připsali obrovský průlom: Poprvé úspěšně vyprodukovali kmenové buňky z klonovaných lidských embryí!
18.05.2013 05:05 |

Léčba rakoviny v Česku: Farmaceutická firma dala nadějný lék k ledu

Před deseti lety zavládlo mezi českými vědci nadšení. Přišel objev, který byl nadějí pro řadu pacientů s rakovinou. Šlo o lék, který by dokázal zničit napadené buňky, ale zdravé by zachoval. Tím by se odlišoval od současné chemoterapie. Tým uznávané vědkyně Blanky Říhové podpořila finančně i společnost Zentiva, která se rozhodla podílet na vývoji. V roce 2015 ale těžce nemocní pacienti přístup k léku stále nemají. Proč? Farmaceutická firma se ho rozhodla dát k ledu.
19.09.2015 05:15 |

Vědci možná objevili lék na AIDS. HIV pozitivní mají novou naději

Izraelští vědci možná objevili lék na AIDS. Novinka prý dokázala zlikvidovat virus u 97 procent krevních vzorků nakažených pacientů během týdne. Gammora, jak se lék jmenuje, je momentálně ve fázi testování. S informací přišel americký server Breitbart a upozornil na ni web Českého rozhlasu. Čeští odborníci jsou ale k oznámení poněkud skeptičtí.
07.11.2016 12:30 |

Připravte se na přepisování učebnic: Viry jsou živé a pamatují první buňky!

Viry jsou pro biology oříškem už od chvíle svého objevu před více než sto lety. Nahnuté to s nimi bylo od začátku. Na rozdíl od bakterií je kvůli jejich malé velikosti nebylo snadné přímo zpozorovat a příznaky virových onemocnění proto mnoho lékařů i přírodovědců po dlouhá léta mělo za pouhou otravu – dokonce i samotný latinský výraz virus znamená jed. Když později vyšlo najevo, že ani nemají buňky, ale tvoří je jen jakési "zdivočelé" úseky genetické informace doplněné bílkovinným obalem, řada biologů nad nimi mávla rukou. Vždyť ani nemohou být živé, zněl ještě donedávna převládající názor – vždyť se samy bez hostitelské buňky ani nenamnoží.
08.10.2015 18:31 |

Až vám na hlavu spadne tunový kontejner... Budete se zřejmě procházet v Číně, kde vyvíjí obří doručovací drony

Doručování drobných balíčků prostřednictvím dronů už je celkem jasně nalinkovaná budoucnost. Amazon už takové vyvíjí několik let, přidávají se i další, včtetně třeba českého Mallu. Čeká se především na vyřešení bezpečnostní a byrokratických otázek. Ale Čínský prodejce JD.com šel ještě dál – vyvíjí obří doručovací dron, který unese až tunu nákladu.
26.05.2017 14:40 |

Úžasný objev vědců: Růstové buňky vás zbaví pleše. Pánové jásají

Tak už vypěstovali růstové buňky. Mužům a ženám, kterým vypadávají vlasy ve velkém, svítá na lepší časy. Vědcům se vůbec poprvé podařilo získat vlasové buňky, které se dají jednoduše transplantovat na pleš.
23.10.2013 15:30 |

Průlom v léčbě nákazy HIV! Vědcům se podařilo dostat viry z buněk, ty žijí dál

Němcům na východě Německa se podařil průlomový krok v léčbě nákazy virem HIV. Virové částice, které napadají imunitní buňky a postupně je likvidují, vědci dosud nebyli schopni z buněk dostat ven, bez toho aniž by to znamenalo smrt celé buňky. V Drážďanech se to ale podařilo. Viry z buňky odstranili a ta žila dál.
20.12.2013 08:12 |

Jak se bránit proti vzniku demence

Demence je velice ošklivá nemoc, kterou možná znáte pod názvem Alzheimerova choroba. Nejzákeřnější na ní je skutečnost, že se nedá léčit – a otázkou je, jestli se lékařům vůbec někdy podaří vynalézt lék, který by na tuhle zákeřnou nemoc fungoval. Spousta lidí se domnívá, že je demence problém především starých lidí. Na jednu stranu to pravda je, protože podle statistik tato nemoc udeří především u lidí vyššího věku. Nelze se na to ale spoléhat, člověk totiž nikdy neví, kdy se nechvalně známý Alzheimr rozhodne usadit i v jeho hlavě. Co udělat proto, aby se vám demence vyhnula obloukem Ošklivá, zákeřná, neléčitelná – tak se dá jednoduše demence vystihnout. Jestliže jsme vás vylekali, není se čemu divit. Opravdu se nejedná o nic pěkného, což by nám jistě potvrdil každý, kdo se s demencí setkal u někoho ze svých blízkých a musel sledovat, jak jej tato nemoc postupně mění v někoho úplně jiného. V dnešním článku vás ale nechceme strašit, ale naopak vám poradit, co můžete udělat proto, aby u vás k rozvinutí Alzheimerovy choroby vůbec nedošlo – nebo se alespoň pokusit svůj mozek natolik procvičovat, aby demenci dokázal statečně odolávat. Prevence vzniku demence Máme pro vás několik tipů, s nimiž můžete vzniku demence zabránit. A vůbec nezáleží na tom, jestli je vám pětadvacet, čtyřicet nebo šedesát – na prevenci totiž nikdy není příliš brzy! Procvičovat, procvičovat, procvičovat! To nejjednodušší, co můžete udělat, je neustále svůj mozek něčím zaměstnávat. A nemáme tím na mysli sledování televize. Naopak luštěte křížovky, snažte se vyřešit hlavolamy, naučte se luštit sudoku nebo se zkrátka jen učte něčemu novému, to také hodně pomáhá. Jezte bobuloviny! Věděli jste, že drobné ovoce v podobě malin, ostružin nebo třeba brusinek a borůvek obsahuje látky, které účinně snižují hladinu homocysteinu, což je podle lékařů jedna z příčin vzniku demence? Pokud ne,... Čtěte více Příspěvek Jak se bránit proti vzniku demence pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
07.01.2018 09:55 |

Látka obsažená v kari ničí zhoubné buňky

Molekula nalezená v jedné z ingrediencí obsažených v indickém kari dovede v laboratorních podmínkách zabít rakovinné buňky jícnu. Podle vědců by díky ní mohl vzniknout lék proti zhoubnému bujení. ...
06.01.2010 09:40 |

Nová záhadná nemoc ze Sibiře zabíjí děti: Doktoři marně hledají lék

Ruští doktoři objevili na Sibiři novou smrtící chorobu, která zabíjí malé děti – jakmile na ně nemoc zaútočí, nedožijí se třetího roku života. Doktoři jsou v boji s chorobou zatím bohužel bezbranní, neexistuje žádný účinný lék.
21.10.2015 06:55 |

Japonští lékaři transplantovali ženě sítnici vytvořenou z kmenových buněk

Lékařům z Japonska se v sobotu podařilo úspěšně transplantovat ženě část sítnice, která byla vytvořena z jejích vlastních kmenových buněk. Jedná se o první zákrok tohoto druhu na světě. Lékaři při vytváření sítnice použili takzvané indukované pluripotentní kmenové buňky, které jsou vytvořeny z tělesných buněk pacienta.
13.09.2014 11:10 |

Slavné americké noviny vzpomínají na Stanislava Grosse: Ten, co ho chválil Havel a jednou pozoruhodně zasáhl do světových dějin

Prestižní New York Times se věnuje skonu expremiéra Stanislava Grosse, s nímž má poslední rozloučení proběhnout příští středu. Čeho si všímají za velkou louží? Upozorňují na Grossovu popularitu doma, fakt, že ho první český prezident Václav Havel označil za nadějí pro českou politickou scénu, ale i na to, že to byl Stanislav Gross v roli ministra vnitra, kdo se mýlil ohledně 11. září 2001.
19.04.2015 07:35 |

Osobnosti: Václav Havel (4736 článků) , Stanislav Gross (705 článků)

Na každou nemoc by měl být lék bez doplatku, míní Gajdůšková

Ministerstvo zdravotnictví by mělo podle ČSSD přijmout opatření, aby mohl být na každou nemoc i v praxi předepsán alespoň jeden lék bez doplatku. Mělo by také zajistit, aby pacienti byli opět informováni o výši doplatků za léky, například prostřednictvím internetových stránek Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Novinářům to ve čtvrtek řekla místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková (ČSSD) s tím, že ministerstvo k tomu bude nejpozději v pátek vyzváno dopisem.
02.08.2012 15:45 |