Češi vyvíjí lék na „Grossovu nemoc“. Nadějí jsou kmenové buňky

Do dvou měsíců by měly být připravené publikace k první fázi vývoje léku proti ALS (Amyotrofická laterální skleróza), které podlehl například expremiér Stanislav Gross. Bojuje s ní i oslavovaný fyzik dneška – Stephen Hawking. Výsledky testů prý naznačují, že aplikace kmenových buněk může pacientům alespoň krátkodobě ulevit. Podle MF DNES se do testování zapojilo 28 pacientů a stálo zhruba 20 milionů korun.
16.01.2016 16:25 |

Osobnosti: Stephen Hawking (72 článků) , Stanislav Gross (698 článků)

Kmenové buňky zpomalují průběh Lou Gehrigovy choroby, zjistili čeští vědci

Internetový fenomén 'ALS Ice Bucket Challenge' začíná mít své výsledky. Tým vědců Ústavu experimentální medicíny Akademie věd (AV) věnující se výzkumu léčby amyotrofické laterální sklerózy (ALS, známá také jako Lou Gehrigova choroba) zjistil, že kmenové buňky mají na nemocné pozitivní účinky a zpomalují průběh této nevyléčitelné choroby. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v prestižním mezinárodním lékařském časopise Stem Cells.
28.08.2014 19:05 |

Kmenové buňky do kloubů? Je to šarlatánství, varují ortopedi

Tisíce lidí trápí bolesti kyčlí a kolen tak, že ani nemohou chodit. Touží po úlevě, a tak snadno uvěří slibům lékařů, že budou běhat jako dřív bez operace: prodáme vám kmenové buňky, vstříkneme je do kloubu, ony zmutují a nahradí chrupavku. Za třicet nebo padesát tisíc korun.
11.05.2015 03:55 |

Německému biologovi se podařilo omladit nervové buňky lidí

Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné „omladit“. Informuje o tom časopis Nature.
29.08.2009 08:30 |

Německý biolog omladil nervové buňky!

Další obrovský úspěch vědců! Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné »omladit «.
30.08.2009 06:35 |

Složili se na léčbu, kterou odmítla pojišťovna zaplatit: Lék nemoc zastavil, Ilonka (†24) ale zemřela!

Odumíraly jí nervové buňky. Zdravotní pojišťovna jí odmítla zaplatit lék, který by jí pomohl. Na její léčbu se tak složili obyčejní lidé. Lék zabral a nemoc zastavil. Ilona Vávrová (†24) přesto zemřela.
15.08.2016 12:15 |

Ilona (24) po léčbě nádoru mozku prosí o pomoc: Nadějí je jediný lék. Pojišťovna mi ho ale nezaplatí...

Odumírají jí nervové buňky. Stalo se tak po protonové léčbě nádoru mozku. Nadějí je jediný lék. Pojišťovna ho ale neuhradí. Ilona Vávrová (24) z Klatov na něj nemá peníze a prosí: „Pomozte mi.“
19.11.2015 12:45 |

Medicínská senzace: Vědci poprvé vytvořili buňky z klonovaných lidských embryí!

Blíží se doba, kdy vědci naklonují dokonalého člověka? Podle amerických biologů ano! Na konto si totiž připsali obrovský průlom: Poprvé úspěšně vyprodukovali kmenové buňky z klonovaných lidských embryí!
18.05.2013 05:05 |

Léčba rakoviny v Česku: Farmaceutická firma dala nadějný lék k ledu

Před deseti lety zavládlo mezi českými vědci nadšení. Přišel objev, který byl nadějí pro řadu pacientů s rakovinou. Šlo o lék, který by dokázal zničit napadené buňky, ale zdravé by zachoval. Tím by se odlišoval od současné chemoterapie. Tým uznávané vědkyně Blanky Říhové podpořila finančně i společnost Zentiva, která se rozhodla podílet na vývoji. V roce 2015 ale těžce nemocní pacienti přístup k léku stále nemají. Proč? Farmaceutická firma se ho rozhodla dát k ledu.
19.09.2015 05:15 |

Vědci možná objevili lék na AIDS. HIV pozitivní mají novou naději

Izraelští vědci možná objevili lék na AIDS. Novinka prý dokázala zlikvidovat virus u 97 procent krevních vzorků nakažených pacientů během týdne. Gammora, jak se lék jmenuje, je momentálně ve fázi testování. S informací přišel americký server Breitbart a upozornil na ni web Českého rozhlasu. Čeští odborníci jsou ale k oznámení poněkud skeptičtí.
07.11.2016 12:30 |

Připravte se na přepisování učebnic: Viry jsou živé a pamatují první buňky!

Viry jsou pro biology oříškem už od chvíle svého objevu před více než sto lety. Nahnuté to s nimi bylo od začátku. Na rozdíl od bakterií je kvůli jejich malé velikosti nebylo snadné přímo zpozorovat a příznaky virových onemocnění proto mnoho lékařů i přírodovědců po dlouhá léta mělo za pouhou otravu – dokonce i samotný latinský výraz virus znamená jed. Když později vyšlo najevo, že ani nemají buňky, ale tvoří je jen jakési "zdivočelé" úseky genetické informace doplněné bílkovinným obalem, řada biologů nad nimi mávla rukou. Vždyť ani nemohou být živé, zněl ještě donedávna převládající názor – vždyť se samy bez hostitelské buňky ani nenamnoží.
08.10.2015 18:31 |

Až vám na hlavu spadne tunový kontejner... Budete se zřejmě procházet v Číně, kde vyvíjí obří doručovací drony

Doručování drobných balíčků prostřednictvím dronů už je celkem jasně nalinkovaná budoucnost. Amazon už takové vyvíjí několik let, přidávají se i další, včtetně třeba českého Mallu. Čeká se především na vyřešení bezpečnostní a byrokratických otázek. Ale Čínský prodejce JD.com šel ještě dál – vyvíjí obří doručovací dron, který unese až tunu nákladu.
26.05.2017 14:40 |

Úžasný objev vědců: Růstové buňky vás zbaví pleše. Pánové jásají

Tak už vypěstovali růstové buňky. Mužům a ženám, kterým vypadávají vlasy ve velkém, svítá na lepší časy. Vědcům se vůbec poprvé podařilo získat vlasové buňky, které se dají jednoduše transplantovat na pleš.
23.10.2013 15:30 |

Průlom v léčbě nákazy HIV! Vědcům se podařilo dostat viry z buněk, ty žijí dál

Němcům na východě Německa se podařil průlomový krok v léčbě nákazy virem HIV. Virové částice, které napadají imunitní buňky a postupně je likvidují, vědci dosud nebyli schopni z buněk dostat ven, bez toho aniž by to znamenalo smrt celé buňky. V Drážďanech se to ale podařilo. Viry z buňky odstranili a ta žila dál.
20.12.2013 08:12 |

Látka obsažená v kari ničí zhoubné buňky

Molekula nalezená v jedné z ingrediencí obsažených v indickém kari dovede v laboratorních podmínkách zabít rakovinné buňky jícnu. Podle vědců by díky ní mohl vzniknout lék proti zhoubnému bujení. ...
06.01.2010 09:40 |

Nová záhadná nemoc ze Sibiře zabíjí děti: Doktoři marně hledají lék

Ruští doktoři objevili na Sibiři novou smrtící chorobu, která zabíjí malé děti – jakmile na ně nemoc zaútočí, nedožijí se třetího roku života. Doktoři jsou v boji s chorobou zatím bohužel bezbranní, neexistuje žádný účinný lék.
21.10.2015 06:55 |

Japonští lékaři transplantovali ženě sítnici vytvořenou z kmenových buněk

Lékařům z Japonska se v sobotu podařilo úspěšně transplantovat ženě část sítnice, která byla vytvořena z jejích vlastních kmenových buněk. Jedná se o první zákrok tohoto druhu na světě. Lékaři při vytváření sítnice použili takzvané indukované pluripotentní kmenové buňky, které jsou vytvořeny z tělesných buněk pacienta.
13.09.2014 11:10 |

Slavné americké noviny vzpomínají na Stanislava Grosse: Ten, co ho chválil Havel a jednou pozoruhodně zasáhl do světových dějin

Prestižní New York Times se věnuje skonu expremiéra Stanislava Grosse, s nímž má poslední rozloučení proběhnout příští středu. Čeho si všímají za velkou louží? Upozorňují na Grossovu popularitu doma, fakt, že ho první český prezident Václav Havel označil za nadějí pro českou politickou scénu, ale i na to, že to byl Stanislav Gross v roli ministra vnitra, kdo se mýlil ohledně 11. září 2001.
19.04.2015 07:35 |

Osobnosti: Václav Havel (4629 článků) , Stanislav Gross (698 článků)

Na každou nemoc by měl být lék bez doplatku, míní Gajdůšková

Ministerstvo zdravotnictví by mělo podle ČSSD přijmout opatření, aby mohl být na každou nemoc i v praxi předepsán alespoň jeden lék bez doplatku. Mělo by také zajistit, aby pacienti byli opět informováni o výši doplatků za léky, například prostřednictvím internetových stránek Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Novinářům to ve čtvrtek řekla místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková (ČSSD) s tím, že ministerstvo k tomu bude nejpozději v pátek vyzváno dopisem.
02.08.2012 15:45 |

Osobnosti: Alena Gajdůšková (219 článků)

Na ebolu zabírá lék proti HIV, hlásí lékař: Použil ho z čirého zoufalství!

Jde o toužebně očekávaný průlom v boji proti ebole, která už v Africe zabila přes 3000 lidí? Dr. Gobee Logan z Libérie z aktu čirého zoufalství sáhl po lamivudinu, posledním léku, který mu ještě zbyl v zásobách a podal jej svým 15 pacientům. Třináct lidí umírajících na ebolu po podání léku smrtelnou nemoc přežilo. Lamivudin je přitom lék na nemoc HIV, který se užívá i v České republice.
29.09.2014 20:45 |