'Ahoj Země! Chyběla jsem ti?' Evropa teď má na Marsu svůj modul

Modul Schiaparelli, který vyslala Evropská kosmická agentura (ESA) ve spolupráci s ruským Roskosmosem na Mars, ve středu přistál v cílové destinaci. Modul má na Rudé planetě hledat stopy života.
19.10.2016 22:10 |

Explodoval výzkumný modul, který měl hledat život na Marsu

Experimentální modul Schiaparelli se během přistávacího manévru roztříštil o povrch Marsu a po dopadu zřejmě explodoval. Uvedla to v pátek Evropská kosmická agentura (ESA). Snímky americké vesmírné agentury NASA podle ní ukázaly, že modul se zřítil z dvou až čtyř kilometrů a náraz jej zničil.
21.10.2016 20:10 |

Lidé "z Marsu" přistávají v Rusku

V sobotu "dosedne" na Rudou planetu přistávací modul s lidskou posádkou. Na rozdíl od skutečného přistání na Měsíci, které v roce 1969 s úžasem sledoval celý svět, ale modul neopustil nikdy Zemi.
12.02.2011 00:15 |

eXperimentální kuchyně Ládi Hrušky: RETRO sněhové pusinky za 1 a ½ minuty

Ahoj, ahoj, ahoj! Dnes si dáme tyto sladké pusinky, jo? Kdo by si nepamatoval sněhové pečivo z dob hluboké totality, že? No, vlastně už zase tak mladý nejsem, takže někdo, možná teda spousta z vás ne :-) Nevadí! Představte si, že jste si za korunu koupili celou krabici podobnu té od kostkového cukru. V něm bylo naskládané sněhové pečivo. Teda! Pokud jste měli štěstí, tak tam pár celých, nerozlámaných kousků zbylo. Ano, taky jsem si jako naivní děcko myslel, že to pečou ze sněhu.
15.06.2015 16:41 |

Předpověď počasí do konce prázdnin: V srpnu opět přijdou tropy

Ahoj léto, ahoj prázdniny! Ahoj cesty z města ven… Ještě krásných 30 dní si mohou školáci užívat přesně podle jednoho z hitů Hany Zagorové. A počasí jim bude přát!
02.08.2015 05:15 |

Osobnosti: Hana Zagorová (361 článků)

Na Měsíci přistál první čínský modul. Předtím tam již byly USA a Rusko

Na Měsíci dnes bezpečně přistál čínský modul Čchang-e 3 s lunárním robotickým vozítkem Nefritový králík, informovala čínská státní televize. Čína se tak stala po USA a Rusku třetí zemí světa, která na Měsíc dopravila svůj stroj. Šlo o první měkké přistání na Měsíci od roku 1976, kdy tam dorazila sovětská sonda Luna 24.
14.12.2013 19:55 |

Modul si udělal selfie s kometou: Ale teď je v nesnázích!

Výzkumný modul, který včera za velké slávy přistál na kometě ženoucí se vesmírem, odeslal první fotografie. Zároveň ale také čelí prvnímu problému – ukázalo se, že se nešťastnou náhodou překlopil na bok, a navíc je zaseklý v jeskyni. Bez sluneční energie se tak během 30 hodin vypne.
13.11.2014 13:40 |

Američan objevil záhadnou strukturu na Marsu. Může to být vesmírná stanice?

Američan David Martines objevil neobvyklou strukturu na povrchu Marsu tím, že si prohlížel planetu pomocí aplikace Google earth. Jeho video záhadné „stanice“ na Marsu přilákalo na internetu stovky diváků.
10.06.2011 15:10 |

Misi k Marsu už se nepovede zachránit, ruská astronautika zažívá další neúspěch

Navázat spojení s ruskou meziplanetární sondou Fobos-Grunt, která po úterním startu do vesmíru nedokázala nabrat kurz k Marsu, se nepovedlo. Oznámila to dnes agentura Interfax s odvoláním na nejmenovaný zdroj z kosmodromu Bajkonur. "Šance, že se sondu podaří oživit a přimět letět k Marsu, je podle odborníků krajně nízká," dodal.
10.11.2011 09:50 |

Průzkumné vozítko vytvořilo na Marsu neslušný obrazec

Vozítka Spirit a Opportunity amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) se dostala po devíti letech od přistání na Marsu opět do popředí zájmu. Není to ovšem díky převratnému objevu, ale kvůli obrazci, který jedno z vozítek na povrchu Marsu vytvořilo. Připomíná totiž mužské přirození.
26.04.2013 13:35 |

Šokující foto z rudé planety: Žijí na Marsu mimozemské ještěrky?

Marťani z Marsu mají podle všeho být zelená stvoření s tykadly. Pokud je ale objev bloggera z Japonska pravdivý, mají obyvatelé Marsu stejnou písčitou barvu jako povrch planety. Muž tvrdí, že na fotce od NASA nalezl mimozemskou ještěrku. Věříte tomu?
30.05.2013 23:40 |

Sonda Maven je u Marsu. Bude pátrat proč zmizela atmosféra

Americká vesmírná agentura NASA po desetiměsíčním letu brzy ráno SELČ navedla sondu MAVEN na oběžnou dráhu kolem Marsu. Aparát, který cestou k rudé planetě urazil 711 milionů kilometrů, bude získávat informace, jež by vědcům mohly pomoci pochopit, proč a jak zmizela většina atmosféry Marsu.
22.09.2014 14:55 |

Osobnosti: Matt Damon (166 článků) , Ridley Scott (77 článků)

Potvrzeno! Na Marsu je tekoucí voda!

Vědci z NASA potvrdili, že na Marsu se vyskytuje tekoucí voda. Jde o extrémně slaný roztok, který se vyskytuje pod povrchem a je ho tolik, že prosakuje na povrch. Tato »solanka« pak vytváří potůčky, proudící stovky metrů dlouhými koryty.Díky vysokému obsahu soli má voda snížený bod mrazu, a v teplejších obdobích tak vydrží i na nehostinném Marsu (teploty dosahují až –60 °C).
07.10.2015 12:10 |

V Kazachstánu úspěšně přistál Sojuz se třemi kosmonauty

V kazašské stepi dnes úspěšně přistál návratový modul kosmické lodi Sojuz se třemi kosmonauty, kteří se po 163 dnech v kosmu vrátili z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Americká vesmírná agentura na Twitteru uvedla, že modul dosedl podle plánu ve 13:45 SELČ.
27.04.2012 14:20 |